Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2011 08:51 - "Виновен: Соработник со окупаторот!"
Автор: sande Категория: Изкуство   
Прочетен: 23980 Коментари: 68 Гласове:
23

Последна промяна: 20.08.2013 14:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

 

“ВИНОВЕН: СОРАБОТНИК СО ОКУПАТОРОТ!”

 

 

                          “...Но разкажи със думи прости ...”

                                                            Никола Вапцаров

 

 

След  “освобождението на Скопие от българския окупатор” /формулировка, която и до ден днешен  е в официално обръщение  в милата ни съседка около Вардар/, на 13 ноември, 1944 година /обявен по –късно от югокомунистите  за официален празник на столицата Скопие/, във Вардарска Македония се развихря нечуван “лов на вещици”. “Вещиците” са всички онези, които са имали контакт и сътрудничество с българската официална власт в Македония през периода 1941 – 1944 година, сега обвинени  като сътрудници на “окупатора”.

Между първите арестувани е и Тома Кленков – Кленката от Струга.

            На 22 януари 1945 година му е поднесено прокуроско обвинение,  че  “се е ставил во служба на окупаторот”. Подготвя му се смъртна присъда.

В какво по-точно е обвинен?

          - В сътрудничество по “укрепване на българската окупаторска власт в Македония”;

- В поддържане на системни връзки с “предателите на македонския народ” Дмимитър Чкатров и  Димитър Гюзелов , както  и с висши представетели на българската царска цивилна, военна и полицейска администрация в Македония – областните директори в Скопие Антон Козаров, Димитър Раев и Тома Петров, околийските управители в Свети Николе Никола Чакарев, Велев, Радев и др.

Лъжесвидетели – колкото искаш.

***

Кой е клетия Тома Кленков, когото съдбата подхвърля на смъртна опасност и дълги, дълги, незаслужени  страдания!

Тома е роден на 18 октомври 1898 година в Струга. Произхожда от имотно семейство и видна стружка фамилия. Неговият баща пръв построява в Струга модерен  за времето си хотел в града, купува  в с. Ложани чифлик от турски  бег от Охрид.  Тома учи икономика в Белград и  Загреб. Специализира в Берлин.

По някаква  чудновата случайност, каквато животът понякога куриозно поднася на някои хора, Тома  се запознава с българина Георги Димитров, с който живеят известно време  под наем в една стая. Това е някъде 1932 или 1933 година.

           Ето това са игрите на съдбата човешка! Съквартирантът Георги му става приятел, а и идеен наставник. Завежда го по-късно  в Москва, в Коминтерна, където Димитров е вече  генерален секретар. От там той получава задача да се върне в Македония и да работи за идеята за създаване на самостоятелна Македония.

 Ние знаем какво означава този Сталинско-Коминтерновски проект.

           Сега – от дистанцията на времето.

А какво  е знаел  младият и образован мъж от Струга  тогава и как е разбирал идеята, е трудно  да  отгатнем. Ако говорим почтено.

Но е наясно за “българското коляно”  на македонците.

Затова приема с радост новата българска  власт в Македония  и сътрудничи с нейната администрация. Работи активно  и по задачата, поставена му от Коминтерна.

Със  съпругата си Добрила  Груич, сръбкиня от Кикинда, Войводина, фармацевт, откриват две аптеки – една в центъра на Скопие и друга в Свети Николе, където  се установяват да живеят през тези неспокойни години.  В сътрудничество с българските власти, открива Популярна банка в Скопие.

Крахът на българската администрация в Македония е и крах за самия Тома Кленков.

На 31 октомври 1945 година, след девет месеца и 10 дни, прекарани в арест, без присъда,  е делото по повдигнатото му обвинение.

Както виждате, новата власт не бързала! Иначе, присъдите се издавали много бързо: смърт!  Т.н. Народен суд  само оформя предварително определената от властите  присъда. Смърт.

И за бедния – богат Тома така било решено: смърт!

Каква ирония! Смърт за този, който посвещава толкова години на идеята за самостоятелна Македония или за Македония -равноправна част от проектираната в Москва митична Южнобалканска славянска федерация. И в която, подразбира се, Тома Кленков би заемал подобаващ висок държавен пост.

Разбрал за това, неговия съквартирант от Лайпциг Георги, който сега вече е министър-председател на  т.н. отечественофронтовска България и нещо като приятел на всемогъщия Тито,  се застъпил за Тома.

Височайшето ходатайство помогнало на Тома да избегне въжето, но  не и да бъде помилван.  Осъден е на 7 години затвор с принудителна работа, лишаване от граждански права за  десет години и конфискация на цялото му имущество : хотела, аптеките, банката ... И родната му къща в Струга.

Добрила също е осъдена на  три  и половина години затвор. Защо? 

Защото му е жена.  

Майката на Тома, Катерина, е стара и сляпа. Изхвърлена е от къщата им в Струга, живее при близки.

Близките и съседите  чуват всеки ден протяжния, свиващ сърцето плач,  на баба Катерина, която реди като на гробище:

- Къде си синко, Тома?...  Барем гласът ти да чуя, с ръка да те  докосна, защото немам очи! ... Къде си, чедо мило? ... Какво сгрешихме синко, за да доживеем това?! ... Изгорях от болка, сине Тома и керко Добрила! ... Добри хора, помагайте! ...

Умира баба Катерина без да я видят Тома /единственото и дете/  и Добрила.

А добрата, благородна и състрадателна  Добрила, която като аптекарка е помогнала на толкова много хора в трудни за тях моменти, излиза от затвора със затворническите си дрехи ... Няма даже дрипав парцал, който  да надене на гърба си.

Тома  излиза от затвора след  седемте години с разбито здраве. А още по-точно – без здраве.

Живеят с Добрила в Скопие  в едностайно жилище. Бедни.

 

***

 

Тома  оставя завет: “Никой от тази фамилия никога и при никакви обстоятелства да не се занимава в Македония с политика!”

 

***












Гласувай:
23



Следващ постинг
Предишен постинг

1. turb04 - Не мога да си обясня, от кой точно ...
10.06.2011 09:06
Не мога да си обясня, от кой точно етнос ни е тази омраза и злост. От прабългари ли, от трако-илири, от славяни. Или може би, самите етнически компоненти са произвели отровната смес.
Турците са ни се чудили и дивили на предателството и омразата към ближния.
Както се пее в онази песничка на Тони Димитрова - балкански синдром...
цитирай
2. sande - Поздравлявам всички, прочели постинга с българската песен "Зайди, зайди, ясно слънце в изпълнение на Тоше Проески и на български изпълнител
10.06.2011 09:17
Призовавам всички да се придържаме към културния и толерантен тон.

Благодаря Ви!
цитирай
3. vostroto - Не мисля. че македонците (народа) ...
10.06.2011 09:43
Не мисля. че македонците (народа) хранят омраза към нас - напротив. Само някои елементи, от политическа, користна цел.
Поздрави, Санде!
цитирай
4. syrmaepon - Присединявам се към това
10.06.2011 09:59
vostroto написа:
Не мисля. че македонците (народа) хранят омраза към нас - напротив. Само някои елементи, от политическа, користна цел.
Поздрави, Санде!

цитирай
5. pioneer - 50 години са мъртви тази като Тома, а ...
10.06.2011 10:21
50 години са мъртви тази като Тома, а още са опасни!
От къде пък това?
Комунистите на времето популяризират само някой кондураджии, зидари, земеделци, дрводелци, бравари и на тях годни герои.
Не е променена снимката, още стои такава, сърп и чук във фонов режим, завинаги.
цитирай
6. pioneer - Само някои елементи, от политич...
10.06.2011 10:34
vostroto написа:
Само някои елементи, от политическа, користна цел.


цифри, моля, „Само някои елементи„ не е достатъчно ясно!
аз мисля(знам), че картината в главата ти е погрешна!
цитирай
7. sande - Труден въпрос, Марине, но и според мен има нещо в българите по-остро, по-грубо, по сравнение с други народи... ...
10.06.2011 10:47
turb04 написа:
Не мога да си обясня, от кой точно етнос ни е тази омраза и злост. От прабългари ли, от трако-илири, от славяни. Или може би, самите етнически компоненти са произвели отровната смес.
Турците са ни се чудили и дивили на предателството и омразата към ближния.
Както се пее в онази песничка на Тони Димитрова - балкански синдром...



... На тази географска ширина изглежда това се ражда. Забелязал съм например,че кучетата, които ги бият стопаните, стават зли, недоверчиви,готови постоянно за самоотбрана и нападение.

Поздрави!
цитирай
8. sande - Напълно споделям казаното от теб, не ни мразят обикновените македонци, даже изпитват симпатии като към близки хора ...
10.06.2011 10:53
vostroto написа:
Не мисля. че македонците (народа) хранят омраза към нас - напротив. Само някои елементи, от политическа, користна цел.
Поздрави, Санде!


Имам достатъчно впечатления, живял съм между тях 6 години, нещата не са такива, каквито медиите ги представят, пропагандата, която си следва една и съща линия от 1944 година до ден днешен.
цитирай
9. sande - Благодаря, Сирма, че прочете постинга, посветен на Тома Кленков - Кленката ...
10.06.2011 10:59
syrmaepon написа:
vostroto написа:
Не мисля. че македонците (народа) хранят омраза към нас - напротив. Само някои елементи, от политическа, користна цел.
Поздрави, Санде!



Аз вече споделих, че картината сега съвсем не е така черна. И перспектива има - да се намерим най-после по общия път и общия интерес.

Поздрави!
цитирай
10. sande - Поздрави, македонче от славния град Велес!
10.06.2011 11:04
pioneer написа:
50 години са мъртви тази като Тома, а още са опасни!
От къде пък това?
Комунистите на времето популяризират само някой кондураджии, зидари, земеделци, дрводелци, бравари и на тях годни герои.
Не е променена снимката, още стои такава, сърп и чук във фонов режим, завинаги.


Прав си, че в РМ времето се движи по-бавно, а следите от петолъчките си личат още. Особено, когато в духовната сфера -в науката, образованието и най-много като че ли в медиите, всичко си върви по стария аршин и тертип.
цитирай
11. pioneer - В същото време от историята на са...
10.06.2011 11:24
В същото време от историята на санде - 15 януари 1945, във Велес Македония, в една нощ комунистите са избили без процес 53 души. Сред тях и един лекар, студент от Виена, д-р Богдан Поп Гьорчев (Богдан Поп Ѓорчев).
Голямо табу е събитието.
Още е табу!
цитирай
12. tota - Поздрави, Санде за разказа в който ...
10.06.2011 11:28
Поздрави, Санде за разказа в който се оглежда една човешка съдба. Чета го и тръпки ме побиват. Човек не знае, когато се посвети на кауза, какво ще последва от това. При това, ако е на Балканите. Владени и разделяни, противопоставяни една на друга малките държавици вместо да вървят към прогрес, те винаги са накланяни към падението.
Падението на човека, станал слуга не на зова на кръвта, а на чужди господари за да се гаври със своите. Тук попада и твоят герой – Тома Кленков. Понесъл най – големите удари в живота от своите братя, застанали на противната на неговата страна. Жестока съдба. Разсипан живот. Не случайно е направил и заклинанието: „Никой от тази фамилия никога и при никакви обстоятелства да не се занимава в Македония с политика!” Прозряна истина се съдържа в този завет.

Върхът на разказа е образът на майката, макар и второстепенен герой. В думите и е разкрита цялата действителност и вътрешната борба и болка от несправедливостта, която понасят всички от фамилията. Чета и настръхвам, толкова силна болка в думите и прозира:
„ - Къде си синко, Тома?... Барем гласът ти да чуя, с ръка да те докосна, защото немам очи! ... Къде си, чедо мило? ... Какво сгрешихме синко, за да доживеем това?! ... Изгорях от болка, сине Тома и керко Добрила! ... Добри хора, помагайте! ...”
Думи, които, вероятно са останали без отзвук.

Трябва да се пише на тази тематика, защото в историята не се изговорят ясно и точно, различните гледни точки за периода на 1941 – 1944 година, когато българската войска е посрещната в Македония, като освободителка и се поставят основите на българската администрация. Вметвам на всички карти тези земи и другите в днешна Гърция са отбелязани, като земи на Райха под временно българско управление.
Другата страна – днешна Македония – квалифицира този период, като окупация от нашите войски.
И какво се е случило тогава – ти само един малък щрих ни показваш след 13 ноември, 1944 година. Колко ли още човешки разсипани живота само за това, че си се припознал като българин и си служил на своите, па макар и за такъв период от време.
Тъжна е историята на балканските народи и от всички най – несретна е нашата – българската.

Поздрави и за подбраната песен. Това е една прекрасна песен. Изпята и от двете страни, разделени не само с браздата, а с раните незараснали още ...
В нея прозират стремленията на душата, въпреки прекършването на тялото към живот, към надеждата, очакването.
Каквото и да сполети човека..той все си мисли, че излизане от това има...
Непоправима е само смъртта..
.......
Накрая ще изрека за сетен път, че е крайно време да преоткрием себе си тук на Балканите и да заживеем в мир и братско сътрудничество – във всички области на живота. Та ние сме едно. Какво още има да делим?


цитирай
13. panazea - Идеята на Сталин , бащата на народите , да раздели България на Източна и Западна
10.06.2011 12:45
се извършва от коминтерновските агенти , за което те получават награди. На Георги Димитров му е дадена България , като бащиния.
В какво е съгрешил Тома Кленков пред своите другари не знам .
Само знам , че терорът срещу българите е бил голям .
Брат от брата са отродили. Всеки , които е заявявал своето българско самосъзнанеи е бил малтретиран.
Така пъклените планове на Коминтерна успяха. В Македония израстна едно поколение , което не знае за корените си. Бъщите мълчаха уплашени и не смееха да кажат истината. Официалната пропаганда доказваше , че българите са татари и завоеватели.
И не ме питайте за ползата от историята.
Който не знае миналото , не знае накъде върви !
цитирай
14. sande - Вярна е, Никола, че за тези работи не се говори, но без истината няма национално помирение, няма катарзис, няма взаимно доверие и единство между хората ..
10.06.2011 12:48
pioneer написа:
В същото време от историята на санде - 15 януари 1945, във Велес Македония, в една нощ комунистите са избили без процес 53 души. Сред тях и един лекар, студент от Виена, д-р Богдан Поп Гьорчев (Богдан Поп Ѓорчев).
Голямо табу е събитието.
Още е табу!


Тези публикации, които мисля да подготвя, на базата на документи, имат за цел да отговорят и на един съществен въпрос, който си задават българите, включително и онези, които са потомци на преселници от Вардарска Македония.
Какво се е случило с македонците? Защо е това затваряне в черупката на македонизма? Защо търсят корените при Александър Македонски? Защо се акцентира в РМ върху разделението, а се изоставя близостта? Защо за последните 20 години отношенията ни тъпкат на едно място?
цитирай
15. kuracpalac - Много поздрави!
10.06.2011 13:12
!
цитирай
16. sande - Благодаря ти, Тони, за интересния коментар!
10.06.2011 13:38
panazea написа:
се извършва от коминтерновските агенти , за което те получават награди. На Георги Димитров му е дадена България , като бащиния.
В какво е съгрешил Тома Кленков пред своите другари не знам .
Само знам , че терорът срещу българите е бил голям .
Брат от брата са отродили. Всеки , които е заявявал своето българско самосъзнанеи е бил малтретиран.
Така пъклените планове на Коминтерна успяха. В Македония израстна едно поколение , което не знае за корените си. Бъщите мълчаха уплашени и не смееха да кажат истината. Официалната пропаганда доказваше , че българите са татари и завоеватели.
И не ме питайте за ползата от историята.
Който не знае миналото , не знае накъде върви !


Корените на сегашните ни фундаментални разминавания с Р Македония са в тези кроежи за Балканите и следвоенното устройство, в което Сталин и Коминтерна са правили своите планове: някой идеи са мъртвородени и безславно пропадат, но идеята за отделна македонска нация и отделен език и днес работи, във вреда и на България и на Р Македония..
цитирай
17. sande - Благодаря ти, Тота, за прекрасния коментар и допълненията, които си направила...
10.06.2011 13:46
Поздрави, Санде за разказа в който се оглежда една човешка съдба. Чета го и тръпки ме побиват. Човек не знае, когато се посвети на кауза, какво ще последва от това. При това, ако е на Балканите. Владени и разделяни, противопоставяни една на друга малките държавици вместо да вървят към прогрес, те винаги са накланяни към падението.
Падението на човека, станал слуга не на зова на кръвта, а на чужди господари за да се гаври със своите. Тук попада и твоят герой – Тома Кленков. Понесъл най – големите удари в живота от своите братя, застанали на противната на неговата страна. Жестока съдба. Разсипан живот. Не случайно е направил и заклинанието: „Никой от тази фамилия никога и при никакви обстоятелства да не се занимава в Македония с политика!” Прозряна истина се съдържа в този завет.


За доста хора в България и най-много за младото поколение си остава непонятно това пълно разминавене между България и Македония, особено в историческата област.
Радвам се, че си хвърлила, компетентно и с познаване на въпроса, светлина по тези обстоятелства, които са предопределили днешната неблагоприятна ситуация.









цитирай
18. sande - Благодаря ти, приятелю, че намина насам ...
10.06.2011 14:05
kuracpalac написа:
!


Балканската тема, така или иначе, е интересна за нас, а и доста изпреплетена, изпълнена с много противоречия и митове за миналото.
Без разчистването на това наследство трудно може да се върви с успех напред, да се изгражда ново доверие и сътрудничество.

Поздрави!
цитирай
19. vostroto - Само един последен коментар, Санде:)
10.06.2011 14:20
Към този пионер - Моята "погрешна" картина за македонците ми я оформиха самите те, понеже съм бил 12 пъти там, бил съм на гости, племенницата ми беше три години подред на почивка ( на разменни начала) при напълно непознато семейство. Хората са добронамерени, учтиви, и изключително гостоприемни. Никога не са отворили и дума за окупатори, и тем подобни глупости! Така, че говоря от опит, а не от някакви динозавърски схващания! Картината в твоята глава е погрешна - аз пък знам!
цитирай
20. zelas - Докато има изкуствени нации (ка...
10.06.2011 14:28
Докато има изкуствени нации (каквито са всички нации по света, без изключение) и докато не разберете, че разделение на нации работи само за богатите и продължавате да се тупате по косматите гърди - булгар-булгар, сърбин-сърбин, маке-маке, ще има и такива проблеми. Така кво се вайкате? Каквото повикало това се обадило.

Нямам предвид федерации или един голям свят без нации. Напротив. Всеки човек по отделно трябва да си е нация. Като клетките в тялото ни, които се грижат за собственото си оцеляване, НО в сътрудничество с всички останали клетки, така и ние трябва да живеем, като добри съседи, нищо повече. Групирането предполага разделение.

Модела вече съществува, само трябва да се проумее. Ама, както викат ингилизите - i'm not holding my breath! :))
цитирай
21. bizcocho - Мътно. . и тогава, пък и сега, по тези ...
10.06.2011 17:13
Мътно.. и тогава, пък и сега, по тези земи.
цитирай
22. sande - Никола има предвид официалната политика на Скопие, а не редовите македонци, народа ...
10.06.2011 17:28
vostroto написа:
Към този пионер - Моята "погрешна" картина за македонците ми я оформиха самите те, понеже съм бил 12 пъти там, бил съм на гости, племенницата ми беше три години подред на почивка ( на разменни начала) при напълно непознато семейство. Хората са добронамерени, учтиви, и изключително гостоприемни. Никога не са отворили и дума за окупатори, и тем подобни глупости! Така, че говоря от опит, а не от някакви динозавърски схващания! Картината в твоята глава е погрешна - аз пък знам!



Обикновените хора в РМ са заложници на една политика, останала и непроменена от бивша Югославия, която вижда в лицето на България неприятелска страна. Всички стени паднаха, Берлинската стена рухна, разпадна се СССР и Варшавския договор, само стената на Деве Баир/Гюешево остана. Наистина това е достойно за удивлениеи и за съжаление.

А Р Македония рано или по-късно ще кандидатства за приемане в ЕС. Ако не се изчистят нещата между нас - много въпросителни възникват.

И главният - Стената!
цитирай
23. sande - Приятелю, Пламене, ние на Балканите все още не може да се измъкнем от клопките и наследствата на 19 и 20 век ....
10.06.2011 17:33
zelas написа:
Докато има изкуствени нации (каквито са всички нации по света, без изключение) и докато не разберете, че разделение на нации работи само за богатите и продължавате да се тупате по косматите гърди - булгар-булгар, сърбин-сърбин, маке-маке, ще има и такива проблеми. Така кво се вайкате? Каквото повикало това се обадило.

Нямам предвид федерации или един голям свят без нации. Напротив. Всеки човек по отделно трябва да си е нация. Като клетките в тялото ни, които се грижат за собственото си оцеляване, НО в сътрудничество с всички останали клетки, така и ние трябва да живеем, като добри съседи, нищо повече. Групирането предполага разделение.

Модела вече съществува, само трябва да се проумее. Ама, както викат ингилизите - i'm not holding my breath! :))


Затънали сме като каруцата на Андрешко в блатото и не се вижда излизане. Не само, че не се преодоляват наследствата от старите конфликти, но възникват и нови - Косово, Босна и Херцеговина ...
А твоите идеи са за 22-ри век.

Ако сме живи и здрави и ако е рекъл Господ.

Поздрави!
цитирай
24. sande - Поздрави, Жени, не се отчайвай, тук на Балканите от край време времето тече с друга скорост ...
10.06.2011 17:38
bizcocho написа:
Мътно.. и тогава, пък и сега, по тези земи.


Ние не бързаме. А и няма за къде.
цитирай
25. zelas - Затънали сме като каруцата на Ан...
10.06.2011 18:06
sande написа:
Затънали сме като каруцата на Андрешко в блатото и не се вижда излизане. Не само, че не се преодоляват наследствата от старите конфликти, но възникват и нови - Косово, Босна и Херцеговина ...
А твоите идеи са за 22-ри век. Ако сме живи и здрави и ако е рекъл Господ. Поздрави!


Ти това дето го думаш ти е насадено от западната пропаганда. Югославия бе създадена и разбутана от едни и същи интереси, от едни и същи западнали политици от запад.

Нали ний им дадохме просвещението на западнярковците чрез богомилството. Без това все още щеше да ги гони инквизицията. Що пък да не можем и това. И ситуацията в българиа при появата на богомилството е била много подогна като сегашната.

Всъщност ако има нещо полезно от историята ни да се научим е точно това, хората на балканите винаги са били индивидуалисти и затова е нямало големи държавни формирования. И пропагандата, че не сме били единни, е невярна. Не бива да я повтаряш. Балканеца не вижда ли изгода за себе, ти не мож го заплени с някакви вятърничави идеали за обединение и сила. Той е врял и кипял. И точно така трябва да бъде.

Та друже, концентрирай се върху това. Едно обединение с Македония няма да ни донесе нищо добро, ако хората не разберат, че живота тече отдолу-нагоре и спрат да чакат друг да им оправи живота изотгоре.
цитирай
26. pevetsa - Мир на праха му!
10.06.2011 19:01
Имам специално отношение към Македония, и ти знаеш защо приятелю, но да си призная, желая ден по скоро да се премахнат границите, и отново да сме едно, да стъпват наши сънародници спокойно по земите македонски.
цитирай
27. sande - Нема нищо тайно, което да не е станало явно...
10.06.2011 19:23
zelas - Ти това дето го думаш ти е насадено от западната пропаганда. Югославия бе създадена и разбутана от едни и същи интереси, от едни и същи западнали политици от запад.

Западна пропаганда - клати ми се ръката, аз седя в Пастух денонощно до радиото да слушам тайно Би -Би -Си и Гласът на Америка за да чуя истината, която се крие от "Работническо дело". И внимавам някой де не ме наклевети, че "на всеки клон - микрофон".
А студентите в първи курс, изучаващи политически науки знаят как и защо бе създадена Югославия и как и защо се разпадна.

Обединение с Македония не замислям, защото те не ни искат. И правилно.
Накрая някой като горкия Тома го отнася. И оставя завети.

А границите да се махнат и да си джиткаме насам - натам свободно, не виждам нищо лошо.
Йебем и Бога на западната пропаганда, йебем й сунце, йебем й свет, както биха казали нашите "душмани" - сърбите.
цитирай
28. sande - Ето, приятелю, стават вече чудеса - когато ти пишеш границите да се махнат, в същия момент буквално и аз пиша същото на Зелас...
10.06.2011 19:32
pevetsa написа:
Имам специално отношение към Македония, и ти знаеш защо приятелю, но да си призная, желая ден по скоро да се премахнат границите, и отново да сме едно, да стъпват наши сънародници спокойно по земите македонски.


Това е реалното, това е желаното и това е постижимото.

Хората да се движат свободно накъдето пожелаят. И да си търсят късмета. Или акъла.

Поздрави!
За другото да има грижа западната пропаганда.
цитирай
29. get - - Бре човеко, знаеш ли я тази стара приказка - Три пъти примери, един път отрежи !!
10.06.2011 20:12
Иначе ще стане, като чирака дето се оплаква на калфата - Бате, вече трети път кроя и режа и все по-късо става !!
zelas написа:
Докато има изкуствени нации (каквито са всички нации по света, без изключение) и докато не разберете, че разделение на нации работи само за богатите и продължавате да се тупате по косматите гърди - булгар-булгар, сърбин-сърбин, маке-маке, ще има и такива проблеми. Така кво се вайкате? Каквото повикало това се обадило.

Нямам предвид федерации или един голям свят без нации. Напротив. Всеки човек по отделно трябва да си е нация. Като клетките в тялото ни, които се грижат за собственото си оцеляване, НО в сътрудничество с всички останали клетки, така и ние трябва да живеем, като добри съседи, нищо повече. Групирането предполага разделение.

Модела вече съществува, само трябва да се проумее. Ама, както викат ингилизите - i'm not holding my breath! :))

- така че, преди да се обединим в химерите ти - Дай най-напред да се разграничим ! - щот сега в момента ми вдигаш типични глобалистични и неолиберални лозунги. Кат нямаш "достатъчно глава" попитай сърцето си, пък после говори !!
- Като сложим от всичко в една манджа, от това тя няма да стане "специалитета" на заведението - не просто ще си е буламач ! - те това представляват, твоите теории в момента една еклектика, с други думи от много по малко, пък накрая едното нищо !!
- Предполагам - знаеш, че от 24-та година под диктовката на Коминтерна, нашите комунисти бяха замислили социален експеримент. Искаха да създадат поне четири народа - Добруджанци, шопи, тракийци, мизийци и македонци !! ... до Родопите не бяха стигнали - ма сега те са на ред, щот много е модерно на религиозен признак , нация да създават (вземи пример със Сърбия).

- Твоите щури теории - обслужват в момента (щеш не щеш) тези долни политически ходове с които искат отново да взривят на етническа и верска основа Балканите !
- Част от този целият цирк, е и влизането ни в Шенген.
- Защо бе джанъм - богатите синковци и бивши партийни величия си купиха индулугенции от "демократичният" запад а обикновенният човек, го оставиха да се дави в блатото, от което е лишен от възможност да се измъкне.
- Натрупана е направо Вавилонска кула от лъжи - но с лъжи до Бог се не стига !!
- Никаква прошка на майкопродавците и тези, които загробиха България и живите хора в нея !Лустрация за тях ... без право да заемат държавни и всякакви други постове - Ако ще, от този процес и аз да страдам ! - прошка за предателят никога - до гроб трябва да носи позора си !!

- Накратко това ! - ти си вади изводите.

от Гет "ктист"
цитирай
30. sande - Къде ли е моят скъп приятел поручик Галицин?
10.06.2011 21:33
Нямат ли край тези военни мисии?
цитирай
31. zelas - Гетски, са н-ти тиказвам - знанието ...
10.06.2011 21:42
Гетски, са н-ти тиказвам - знанието ти пречи. Или не можеш да четеш. Говоря точно за обратното на това, което коминтерна е планирал, ама толкова години са ти наливали тези неща в главата, че сега реагираш като програмиран. Не се излагай, чети, поне това ти е хобито. :))
цитирай
32. get - :)) - Дано малко от малко си се извисил над "егото"-то си, защото се опасявам, че ...
10.06.2011 22:18
... "ен"-тото ви опровержение, ще го приемеш, като лично заяждане или твое неприемане !! - не, не е това, просто ти си почнал да усещаш двойнственият характер, в това число и на Словото. Тези, който владей тайната му - знае какви капани-концепции ни залага то . Когато успокоиш вътрешният си монолог - тогава отново "ела" да си поприказваме. Метафорично само ще ти кажа, че в момента твоите опити са нещо от вида "от трън, та на глог".
zelas написа:
Гетски, са н-ти тиказвам - знанието ти пречи. Или не можеш да четеш. Говоря точно за обратното на това, което коминтерна е планирал, ама толкова години са ти наливали тези неща в главата, че сега реагираш като програмиран. Не се излагай, чети, поне това ти е хобито. :))


- Когато накараш да ти се подчини вътрешният монолог, ще надделееш над "егото", когато сториш това - ще се отвориш за "Тишината". В един момент ще разбереш, че тази тишина е един океан от звуци информация, които до преди това са били заглушавани от "монолога на егото". От там нататък започва твоето лично израстване. От там нататък - щом желаеш дававй готови съвети на останалите, за които предполагаш, че имат нужда от тях !! - Как да го направиш(?), за всеки е индивидуално ... но все таки има възможност да си помогнеш, като ... ?

- С уважение и най-голяма симпатия ! - не ми се сърди, не храня лоши чувства към теб !

от Гет "ктист"

цитирай
33. zelas - гетски, инглизите на твоето викат - ...
10.06.2011 22:59
гетски, инглизите на твоето викат - whatever

аре стига сме спамили темата на санде, че ти малко си падаш малко спамерче. ;-)
цитирай
34. 4aiotgluhar4e - Здравей, Санде!
10.06.2011 23:41
Прочетох. Нямам време да пиша дълго, само ще кажа две неща:
Първо, чумата комунистическа е грозна и жестока навсякъде по света, а на балканите е направо изродска, защото е гарнирана с балканска злоба и завист. Нали се сещаш колко са му завиждали на този имотен и добре образован човек.
Второ, за балканските народи идеята за славянска федерация е нанесла повече вреди от Втората световна война. Чрез нея всъщност войната още не е свършила.
Поздрави :)
цитирай
35. sande - "На Балканите Втората световна война още не е свършила!" - Чайчето
11.06.2011 06:12
"Прочетох. Нямам време да пиша дълго, само ще кажа две неща:
Първо, чумата комунистическа е грозна и жестока навсякъде по света, а на балканите е направо изродска, защото е гарнирана с балканска злоба и завист. Нали се сещаш колко са му завиждали на този имотен и добре образован човек.
Второ, за балканските народи идеята за славянска федерация е нанесла повече вреди от Втората световна война. Чрез нея всъщност войната още не е свършила."


Дойдох. Прочетох. Казах.

Обичам такива хора.

С малко думи казват много. Може би всичко.
цитирай
36. sande - До приятелите Зелас и Гет!
11.06.2011 06:23
Благодаря ви за участието в разговора около повдигнатата тема.

Спорим - значи ни интересува истината!

Не сме равнодушни.

А да има различни мнения - какво по-нормално от това?

Поздрави!
цитирай
37. dengubara - Страшни са съдбите на отделните хора -
11.06.2011 18:37
адът - това са другите

Поздравления за разказа!
цитирай
38. sande - Адът - това са другите ...
12.06.2011 06:15
Каква невероятна, каква страшна, каква безбожна мисъл си казал, приятелю!

Човек е сам.

Другите са неговите врагове.

Неговите душмани.

Или безразличните.

Фалшивите.

Страшно.
цитирай
39. tota - адът - това са другите Поздр...
12.06.2011 08:57
dengubara написа:
адът - това са другите

Поздравления за разказа!


"Адът - това са околните" - това е мисъл на Жан Пол Сартър В случая околните или другите, както ги наричате са тези, които не са с нас -визирам взелите властта или служещите на властта застанали срещу своите ...и саморазправили се в името на чужда кауза...
Страшно.
И тъжно - брат срещу брат заради инакомислие или в защита на чужди интереси...
Къде го има това?
Най-много тук на Балканите.
В разказа ни е разкрита именно такава картина - образно и впечатляващо.
цитирай
40. sande - Благодаря ти, Тота, твоята академичност е впечатляваща, гордея се, че имам такива приятели...
12.06.2011 09:27
... Които не са "другите".

Които са като мен.

Които са с мен.

С които съм аз.

Не знаех за тази мисъл на Жан Пол Сартър.
Но голямият мислител е казал истина, която го надживява.
цитирай
41. get - - Прощавай Санде, че се намесвам !!
12.06.2011 13:46
- в котекста на разказът, и от позицията на тогавашната историческа реалност мисълта "Адът това са другите" - мога да я приема !
- Ако изхождаме обаче от позицията, защо я казва Ж. П. Сартр - там значението и, е съвсем друго, казано е в съвсем друг контекст и се изпълва с друго съдържание !!
- Сартр по силата, че е "воюващ" атеист - първо не приема божиите завети и най-вече отрича християнското послание "Обичай ближният, като себе си".
- Ако се зачетете в биографията му, ще видите едни неслучайни факти: близък приятел е на Ф. Кастро и Ернесто Гевара. Споделя теорията на троцкизма за "Перманентна социална революция", също така и на маоизма.
- Не случайно, той е един от вдъхновителите на социалните конфликти от 70-те години, предизвикани предимно от троцкисти и маоисти в Западна Европа !
- Накратко, неговите думи представляват една погнуса към към другостта, различността, въпреки че той като интелектуал се е затворил в "кулата от слонова кост" на своите интелектуални и философски изживявания. Той презира обикновенният човек и като цяло социума, като с това отива на частно-анархистични позиции ... на едно нездраво себедоказване и т.н. !
Накратко, той е носител на една деструкция, не на съзидание !!

- С уважение !

от Гет "ктист"
цитирай
42. sande - Григоре, ти пристигаш като Радецки - със гръм!
12.06.2011 16:43
Радвам се, че моите приятели са учени хора, много са чели, много знаят.

Тук в Пастух е сухоежбина, хората са сървайвари. Ако им кажа за Сартър, ще ми отговорят: "Кой е па тоя, да го еба!"

Тук в случая съм се хванал за казаното от коментиращия. Има малко игра на думи. Има и собствена инвенция. Сартър слабо го познавам. В Пастух, вече ти казах, че не е популярен. Но имам негова книга в библиотеката си. Каквото е издавано в Бг.

Благодаря ти за строгия подход.

цитирай
43. tota - @ get -Приятелю, Гет! Чест и почитания за познанията ти по философия и как беше екзистенциализма на Сартр
12.06.2011 17:17
Не ми спори за неговите схващания. В конкретния случай визираме съдбата на Тома.
Независимо, че Сартър е казал това в друг контекст,
може да го цитираме, без да цитираме името му,
търсим в случая коментар на съдбата на Томата.

Него го бият пред очите на всички. И никой не е против.

Има такава приказка, чисто българска: "Защо го бият този?"
А отговора на околните е: "Он си знае защо."
Та и в конкретния случай той Тома не разбира защо е осъден несправедливо. Колко ли душата му е бушувала за тази несправедливост. Та той се е борил за българското, а българи го съдят. Заради чужди интереси.
цитирай
44. get - - Не исках да създавам смут в конструктивно и спокойно вървящият :)) - диалог по ...
12.06.2011 17:51
... темата !

- Ма сърце юнашко не трае :)) - Един от "предтечите" на социализма в Русия(е "дядото Благоев" докато учел в Петербург - те затова го и изгонват), знаеш ли какви бисери ръси в Народното събрание през 1923 г. за българският "велико шовинизъм" и че, той не бил българин ами македонец ??!

- Имам(стенографският протокол) трябва да го потърся ? ... има го и из интернета.

- В. Коларов, през 1923 г. излиза с капитална статия пак по този въпрос, че на територията на България имало различни нации(добруджанци, шопи и т.н.) в същото време ругае национално-освободителната борба, като реакщионно буржоазна и великошовинистка.
- През тези 22-ра и 23-та година, се подготвя минимум, разцепването на ВМРО. В резултат на това е и убийството на Т. Александров и целият терор последвал след това. - Причината, Каква е ? - всички, ей тези всички смахнати и объркващи понятията на обикновения народ "екзистенциални" и социално-революционни идеи. От тогава се заговорва и за т.нар. "Балканска федерация" но от "съветски тип" - Защо ? - Защото последните вече имат опит по въпроса, чичко Сталин нали оглавява такъв народен комисариат "за народите". Нали този същият се занимава и с такива капитални въпроси, за произхода на езика и застъпва теорията на т.нар. "глотогенеза". Тоест още от тогава се замисля не само географско и политическо разделение на българите, а и нов "македонски" език, също и "азбука".
Поради това е и, непримиримата ми поизиция срещу тези "исти", които потъвайки в съзерцание на интелектуалният си "пъп" са донесли само страдания на народът ни !! - Трябва да разберем това - ако не го знаем, да го научим и разберем, и да обясняваме, обясняваме, обясняваме ... !

- С уважение !

от Гет "ктист"
цитирай
45. tota - Гет, приятелю не смятам, че си имал такива намерения
12.06.2011 18:59
Това, което поясняваш ми е добре познато , но не и на идващите след нас. Защо не напишеш един постинг при теб за допуснатите грешки по националния въпрос поради външен натиск и въздействие или заради служене на чужди интереси от различните политичеески сили.
Не случайно в дискусията ни във връзка с разказа на Санде "Костюмът на мъртвеца" изведох, че от изключително значение за държавата ни е една концепция по националния въпрос или
"нужен е НАЦИОНАЛЕН ИДЕАЛ И ДЪРЖАВНА ПОЛИТИКА, която да насочи енергията в посока : СПАСЯВАНЕТО НА БЪЛГАРИЯ, като спре процесите на нейното ерозиране. „България може без всеки от нас, но ние не можем без нея.”
Държавна политика по националния въпрос, която да се слердва и отстоява от всяко следващо правителство, независимо коя политическа сила е на власт. Да има приемственост в политиката по този важен за народа и държавата ни въпрос.
Моят призив към теб е да носочиш вниманието си по тези въпроси и да ги направиш достояние в интернет пространството. Може и за Балканската федерация, която пръв Раковски осъзнава, че е невъзможна. Ще очаквам!

Хубава вечер!

цитирай
46. get - - Мила Тота, туй ще да е като подвиг за Херакъл, не ни трябва доктрина - на първо ...
12.06.2011 20:44
... време ни трябва Пробуда. Повече хора мислещи и говорещи, като "Джинот", Раковски, Ботев, Михайловски, Левски, Делчев ет цетера:
- Малко цитати от тях !

- Джинот - "Нека служим роду моему, ако е и за крива Бога. Не е честно мене Болгарину да отчаявам и да вракям зло за зло. Болгарин прави и верни и благородни човек, Болгарин е любитель всякое добро, Болгарин е срамота да се отричува от своя род и язык, той Болгарин, който родо свой си хули името му е ни ден ни нощ. Аз сам Болгарин, плачем за нашите изгубени болгаре, които са во Долна Мисия, затова сдолжни сме да ся жертвуваме за бракята наши пресладкии болгари. многоревностнии Юрдан х. Константинов" (Цариградски вестник, бр. 44 от 1855 г.)".

- Г. Делчев "Другари, не виждате ли, че сега вече не сме роби на разпадащата се турска държава, а сме роби на европейските велики сили, пред които Турция подписа своята пълна капитулация в Берлин ..."

- Стоян Михайловски:

"Напред! Науката е слънце,
което във душите грей!
Напред! Народността не пада
там, дето ЗНАНЬЕТО живей!

Безвестен беше ти, безславен!...
О, влез в Историята веч,
духовно покори страните,
които завладя със меч!...
Бе време, писмеността наша
...
кога обходи целий мир;
за все световната просвета
тя бе неизчерпаем вир;"
- Какво ни намеква в стиховете си Михайловски ?
- Защо аз, като малко азбукарче ме учеха да пея прередактираната втора строфа. Тя звучеше така:
"Безвестен беше ти, безславен !
- О влез в историята веч,
в едно със другите славяни(?)
кръстосвай дух със огнен меч !"
... какви бяха тези славяни ... духове и мечове, след като Михайловски съвсем конкретно ни казва нещо друго !!

- Какво пише Ганчо Ценов (този будител български) през 1907 г. ?
" аз издадох моята книга "Праотечеството на Българите", от която излизало, че българите са били нещо по-добро от онова, което се мислеше досега за тех, аз бидох обявен за патриот и, следователно, за човек, който стои извън законите. Всички , които ме критикуваха , критикуваха ме не по съдържание, не защото посочените от мен данни са неверни, а защото съм бил патриот, който изнасял факти, че българите са били и храбри и културни ... Моят шовинизъм, като доказвал, че Тракия(включая и беломорска - б.м.) и Македония са стари български земи, заплашвал от една страна Русия, която аспирираше за Южна Тракия, като хинтерланд на Дарданелите, а от друга страна - панонските славяни (сърби - б.моя), които аспирираха за Солун. ...".

Както знаем, последствията (резултат от апетитите на сърби и руснаци) от всичко това бе - трагедии и мъка за нас българите.

Само ви моля БЪДЕТЕ БЪЛГАРИ ! - когато четете това не се изпълвайте с ниски страсти ... на гняв и за мъст ! - Българинът поради това е БЪЛГАРИН, защото е мъдър, като надмогва личната си драма, извисява се над нея и става пример за останалите със своята висока духовност !

- Всеки един от нас - трябва да бъде промяната, която искате да види в света !

- Принципът „Око за око“, може само да доведе до пълното ослепяване на целия свят !

- Бъдете Българи ! - Защото Богарин е производан от Бог - Както казва, мъдрецът и пламенен патриот, Йордан хаджи Константинов, Апостола велешки и на всички българи ... Така, че бъдете и будители !!

- С най-добри чувства ! - от Гет
цитирай
47. tota - get - - Мила @Гет Тота, туй ще да е като подвиг за Херакъл, не ни трябва доктрина - на първо ... 20:44
12.06.2011 21:06
... време ни трябва Пробуда. Повече хора мислещи и говорещи, като "Джинот", Раковски, Ботев, Михайловски, Левски, Делчев...

Гет, не ми се спори. На друга вълна съм. Но ще напиша няколко реда. Това, което ми сочиш, че на първо време ни трябва пробуда - да, но тези наши будители за които говориш са работили в друго време и при други обстоятелства.
Или визираш потребност от Ново Възраждане. Добре, кои са днешните будители, има ли ги? Поети, писатели, художници, певци, учители, творческата интелигенция имаш ли представа за всички тях как живеят, творят и какви са мислите им?
Кого да будим Гет? Възрастните хора, които ежедневно си отиват от този свят, селата са празни, умират хората, а с тях и селата, младите ли, които учат и работят, безработните ли, които търсят начин да намерят отново своето място и като не го открият тук - тръгват по света, кои да будим още етносите ли - дето чакат края на месеца да се наредят за социалните... и т. н.
И в името на какво? Кое онова, което ще ни пробуди?
Та освен държавна политика по националния въпрос ни е необходимоо на първо време да се помисли и за състоянието на икономиката. Има ли хляб, има и сигурност, има и отношение към държава има и пробуждане.
Не бих искала да те ангажирам с моята гледна точка. По важното е, че и двамата милеем за българското и България.

Хубава вечер!
цитирай
48. sande - Приятели, Гет и Тота, радвам се, че се срещнахте отново тук ... като приятели...
12.06.2011 21:36
Да сме живи и здрави.

Няма да умре бългапрския дух.
И да умре - възкръсва!
цитирай
49. zelas - Сартър, ще ми отговорят: "Кой ...
12.06.2011 22:35
sande написа:
Сартър, ще ми отговорят: "Кой е па тоя, да го еба!"


Да бе кой е сатър, да го еба? :)))

Готини сте вий пастухчани, ще ви идвам на гости.
цитирай
50. get - - Зелас няма да използвам цветистият ти начин за изразяване - само ще те помоля ...
12.06.2011 23:00
... да поразгледаш тази карикатура ... на един много по-стар от теб, "либератор" на онеправданото човечество(наречено от него пролетариат) http://www.citizensforgovernmentaccountability.org/wp-content/uploads/2010/02/082409RobertMinorDeeLighted19112.gif
zelas написа:
sande написа:
Сартър, ще ми отговорят: "Кой е па тоя, да го еба!"


Да бе кой е сатър, да го еба? :)))

Готини сте вий пастухчани, ще ви идвам на гости.

- Този, който повлия политическата и икономическа мисъл на целият свят от 19 в. насам !!
Цитат по Луис Маршалко(почтен евреин):"Майер Амшел Ротшилд, обичал да споделя със своите клиенти семейните планове относно фамилния червен флаг, който се веел над входната врата на фирмата му: Един ден това знаме ще управлява света !" Факт ли бе това за една страна, която на практика заемаше 1/6 от сушата на земята ? - Да факт !
Американският професор Антъни Сътън, казва: " Болшевишката революция би била невъзможна без решителната подкрепа на интернационалните финансисти. Например той отсича: Поне от началото на 1919 г. болшевизацията на „Уол Стрийт” бе добре известна на осведомените кръгове. (И пространно разказва за участието на такива финансови светила, като Дж. П. Морган, неговия съдружник Джордж У. Пъркинс, Джон Д. Райън от Нешънъл Сити Банк” и Теди Рузвелт… зад тях [болшевиките]). Сътън продължава: „Уол Стрийт” бе украсена с червени знамена. Веселящата се тълпа и хвърляните във въздуха от възторг шапки загатваха, че Карл Маркс е доста популярен другар във финансовия район на Ню Йорк.”(Изобразено на карикатурата, горе !).
- Предполагам, че на теб и любознателните ти читатели е известна фразата на майката, на братя Ротшилд, която заявява - АКО СИНОВЕТЕ МИ ПОЖЕЛАЯТ, МОЖЕ ДА НЯМА ПОВЕЧЕ ВОЙНИ !! - помислете над това. - ТА ТОВА Е ФАКТ ОТ ОБЩОЧОВЕШКО ЗНАЧЕНИЕ !!
- Ще завърша с евангелие от Тома:
Този, който е роб против волята си – може да стане свободен !
- Но който, от свободен, по своя воля или по воля на господаря си, се е продал в робство – повече не ще да е свободен !!

- Помъчи се да разбереш, какво искам да ти кажа - пък после продължавай със своите индуски или неолиберални теории !!

- С уважение !

от Гет "ктист"
цитирай
51. pioneer - комунистите македонски срещу к...
13.06.2011 15:06
комунистите македонски срещу комунистите български
До сълзи ме трогна прикаската на една моя скъпа приятелката българка емигрантка от Мюнхен. Ми каза, че само тя, най-малката от сестрите е успяла да се запише в университет в София.
- "По-големите ми сестри не успяха, етикетирано / белязанo ни беше семейството."
В Югославия не е имало такива неща. Спирачките комунистически проработуваа когато трябваше да се наеме човек, кариера когато трябва да прави.
цитирай
52. get - - Комунизма си е комунизъм, казвам го като човек, който знае нещата отвътре !
13.06.2011 23:56
- Пък който иска да си годели на "китайски", "руски", "български" или какъвто ще и да е !!
pioneer написа:
комунистите македонски срещу комунистите български
...

Не случайно ви слагам апостолските слова !! - Този, който е роб против волята си – може да стане свободен !
- Но който, от свободен, по своя воля или по воля на господаря си, се е продал в робство – повече не ще да е свободен !!
"Евангелие от Тома"

- Ако не сме се освободили а със това не сме помогнали на ближните си да се освободят от "Роба в себе си" !! - Резултата от всеки един опит за промяна - Ще е трагичен !!

- Не случайно, геният на Гео Милев, му е подсказал да започне с тези слова стихотворението си "Септември" !!
"Нощта ражда из мъртва утроба
вековната злоба на роба:
своя пурпурен гняв -
величав..."

- Още от времето на Френската революция е остала максимата(фраза), в която се казва: Революцията се подготвя от мъдреци, извършва от храбреци и използва от хитреци !

- Завършвам, казвайки - Докато не се освободим от "роба" в себе си, не ще сме готови да наченем велики дела !! - Ако започнем нещо подобно - накрая всичко ще се опорочи !!

- С уважение !

от Гет "ктист"
цитирай
53. pioneer - не знам как да контролирам гнева. ...
14.06.2011 00:19
не знам как да контролирам гнева. :-(
цитирай
54. get - - Не е добре, мъдър човек да слугува на страсти !
14.06.2011 01:58
pioneer написа:
не знам как да контролирам гнева. :-(

- Тогава ще станем, като човека от разказът ти за Шивачот Ангелковски ?!
- Кахърен човек, е половин човек ! - за себе неполезен а и фамилията страда ! :(
- Мъдрият човек, кога се гневи - Трeбе да разбере, от що му идат страстите ?
Пример давам със шивачот Ангелковски !
- Идва един мющерия(клиент) и му казва - Стяга ме дрехата, идва втори и него го стяга идва трети и той същото ?! - Какво прави мъдрият "шивач", гледа, пита, мери, смята, па накрая разбира ?!! - Аха, първият го стяга дрехата, на корема, вторият на врата, третия под мишници. Та взема и оправя ! :))
- Същото е и с гнева ! - Що е гнева, чувство(ма ти не му се давай). Постъпи, като мъдрия шивач ... огледай го, премери, пресметни - па ще разбереш причината от коя се гневиш. Веке, разбереш ли причината(неслуката) инжeнера мисли решение, как да я ремонтира(махне) !! :))

Здрав бъди, брате Никола - ти и фамилия !

П.П. Не стори ли това човек, става роб на страстите негови !
цитирай
55. sande - Темата е голема, приятелю, Никола, от славниот град Велес ...
14.06.2011 07:26
pioneer написа:
комунистите македонски срещу комунистите български
До сълзи ме трогна прикаската на една моя скъпа приятелката българка емигрантка от Мюнхен. Ми каза, че само тя, най-малката от сестрите е успяла да се запише в университет в София.
- "По-големите ми сестри не успяха, етикетирано / белязанo ни беше семейството."
В Югославия не е имало такива неща. Спирачките комунистически проработуваа когато трябваше да се наеме човек, кариера когато трябва да прави.


И комунистите, и комунистите, тази чума на 20 -ти век.

Голем поздрав!
цитирай
56. sande - "... Вековната злоба на роба..."
14.06.2011 07:30
Поздрави, приятелю Григоре,

Съгласен съм с теб.

Контекста на цялата история е исторически.

Както казва поетът Борис Христов трябва да се стъпи в морето и да се рисува на небето.
цитирай
57. vladun - Поздрави, Санде
14.06.2011 23:56
Ще кажа само, че много хубаво написано и за продължение на коментара си ти оставям третата част на моята Балканска рапсодия:

Аргези,
Попа,
Далчев
и Кавафис...
Защо тогава
шипката наесен
е с кръвясали очи.

цитирай
58. sande - Благодаря ти, Владо за добрата дума и те поздравлявам за Балканската рапсодия!
15.06.2011 09:06
Мен пък все към балканските патаклами и неразбории ме влече.
цитирай
59. shtaparov - Сърбокомунистички пердета пред очите на истината
02.07.2011 06:01
Тия многознайковци,дето определиха Българите в Македония за окупатори,що не кажат от кого са я взели Българите тази Македония,преди да я "окупират"- да не би от законния й собственик? Те на нас искат да ни кажат,че сърбите са по-законни собственици на Македония от нейното собствено население,така ли??!! Гиди нихната верица сърбокомунистичка измамнишка!
цитирай
60. sande - В това е цялата работа, приятелю, Македония е оставена от великите сили и другите заинтересовани като ябълка на раздора ..
24.07.2011 06:21
shtaparov написа:
Тия многознайковци,дето определиха Българите в Македония за окупатори,що не кажат от кого са я взели Българите тази Македония,преди да я "окупират"- да не би от законния й собственик? Те на нас искат да ни кажат,че сърбите са по-законни собственици на Македония от нейното собствено население,така ли??!! Гиди нихната верица сърбокомунистичка измамнишка!



Разделяй и владей!

И български малшанс.
цитирай
61. sande - Пред мрака на истините: Кога е освободена Македония?
23.12.2015 10:53
Н.В. Цар Борис Трети единственият в света, който спечелва ВСВ. Без единствен изстрел. Обединява си Отечеството! Установява цивилна, полицейска и военна администрация в новите територии. Това е факт, достоен за Вековете! Велика България наистина! Георги Димитров І "вожда и учителя" на българите /с второ отделение!/ предава всичко. Всичко е обявено за фашистко - Царството, Правителството, Парламента, медиите, Армията, офицерите - всичко! Фашистко, антинародно!? Великият Цар Борис Трети загубва всичко! И себе си дори!

***
Вардарска Македония е освободена /заедно с Беломорието, Егейска Македония/ напрез април 1941 г. от Балгарската Армия, а е отново поробена през септември 1944 година. Сръбските титови партизани не са освободители!
цитирай
62. sande - Пред мрака на истините!
23.05.2016 13:32
Пред мрака на истините!
Пред мрака на истините ...
Н.В. Цар Борис Трети - единственият в света, който спечелва ВСВ. Без единствен изстрел. Обединява си Отечеството! Установява цивилна, полицейска и военна администрация в новите територии. Това е факт, достоен за Вековете! Велика България наистина! Георги Димитров І "вожда и учителя" на българите /с второ отделение!/ предава всичко. Всичко е обявено за фашистко - Царството, новите земи, Правителството, Парламента, медиите, Армията, офицерите - всичко! Фашистко, антинародно!? Великият Цар Борис Трети загубва всичко! И себе си дори!
цитирай
63. sande - Коле, приятеле, велешанино, инжинере на работа в Германия1 това да не забравяме !
31.03.2017 12:07
- Па ща си ти ?
03.02 11:26
Каква си ти?
29.12.2013 09:43
ПА ШТА СИ ТИ?
Иван Вазов

Па шта си ти? - такъв въпрос задава
във твоя дом безочлив чужденец.
Па шта си ти? - с такваз псувня смущава
душата ти некакен пришълец;

Па шта си ти? - туй питане навред -
при Дрин, при Шар, при Вардар, Преспа драга
о, бъларино, сърбин ти полага
и чака с начумерен лик ответ.

Но ти пази се, прав ответ не давай.
Кажи се португалец кюрд, сириец,
лапонец, негър, циганин, индиец -
но българин се само не признавай.

Че тоз грях смъртен прошка там не знай:
влече позор, побой затвор, изгнанье -
невидени при прежните тирани.
Скрий, че си българин в най-българския край;

че си потомък Самуилов, на Атонский
Паисий внук; скрий на коя си майка син,
на кой язик пей мътний Вардар, синий Дрин,
и езерата и горите македонски!

Не споменувай Лозеград,
Люлебургас, ни Булаир ужасни:
ти би разбудил подозрения опасни,
че на героите техни може да си брат.

Мълчи! А вместо тебе всеки дол, пътека,
дъбрава, езеро, река, рид, планина
ще викат с глас през всички времена:
"Тук българи са, българи от памтивека!"

Април, 1913 г.
цитирай
64. sande - Поздрави, приятьелю ГЕТ !
31.03.2017 12:13
. sande - Потомък
03.02 11:32
ПОТОМЪК



Заченат сред полета и балкани,
израснал на горещи стремена –
аз ида с тъмен гръм на барабани
от мрака на далечни времена.

Аз ида от дворци, от манастири,
от сборища, от ниви, от хора.
Със белези от брадви и синджири
приличам на престара канара.

Душата ми е слънчева и твърда,
и жилава в несгоди и в тъга.
Аз мога тежка сабя да развъртам
и да прекършвам момина снага.

Аз мога да заплача след градушка
и гълъб да нахраня в мойта длан.
Аз мога с къшей хляб и вярна пушка
да тръгна към хайдушкия Балкан.

Аз мога пред бесилка да запея,
загледан във високите звезди.
Аз мога и в смъртта да живея,
аз – кръв и плът от моите деди.

Забравян и отричан, и прославян,
аз ида като вик на любовта.
И българин завинаги оставам!
Завинаги! ... До края на света!


Матей Шопкин
цитирай
цитирай
65. sande - Истина ли е?
31.03.2017 12:20
Сирме, замисляла си се, че проблема с Македония е преди всичко е български проблем. Проблем на България, на българите. Късно излиза България от Османската империя. Оказва се, че всички, всичко е разделено и разпределено. Никой, никой не иска на това място голяма държава. А държавица - на тази територия. И с нищо не може да се постигне. С въстания, с борби, с войни. Не. Невъзможно е. Даже съм си задавал и абсурдния въпрос: Защо и Господ не помага ? Защо ? Ами защото и той не може. Даже може да стане и по-лошо. Дяволът, сатаната, е по-силен в случая. Дяволите играят тук сатанинското си хоро!

Между другото: това се потвърждава - на Деветото.
цитирай
66. sande - Пред мрака на истините!
01.04.2017 13:13
33. sande - Обединението!
18.02 10:25
Пред мрака на истините!
Най-много истините закъсняват ...
Н.В. Цар Борис Трети - единственият в света, който спечелва ВСВ. Без единствен изстрел. Обединява си Отечеството! Установява цивилна, полицейска и военна администрация в новите територии. Това е факт, достоен за Вековете! Велика България наистина! Георги Димитров І "вожда и учителя" на българите /с второ отделение!/ предава всичко. Всичко е обявено за фашистко - Царството, новите земи, Правителството, Парламента, медиите, Армията, офицерите - всичко! Фашистко, антинародно!? Великият Цар Борис Трети загубва всичко! И себе си дори!

цитирай
цитирай
67. krumbelosvet - Който започва
30.07.2017 17:55
Ох, как може ЕДИН И СЪЩИ човек да пише двата коментара 66? Единият - обективен, другият - смъртна Ванче Михайловска политическа омраза, без капка обективност.
Който започва с Коминтерна историята за разделянето на Македония от България, той е просто АНТИКОМУНИСТ. И, не дай Боже, малко му трабва, за да трепе като Ванчето инакомислещите.
Ама че имало гръцко и сръбско проникване там ПРЕДИ ОСВОБОЖДЕНИЕТО, че имало Берлински договор, и междусъюзническа война, загубена по вина ва монарха ДОВЕДЕН ОТ ДЯСНАТА ИКОНА СТАМБОЛОВ, и Първа Световна, обявена безумно от същия монарх, и ХИТЛЕРИСТКА ОКУПАЦИЯ на съседите (не само Македония) с български войски, ОСВОБОЖДАВАЩИ НЕМСКИ ДИВИЗИИ за Източния Фронт, че всичко това РАБОТИ ПРОТИВ НАЦИОНАЛНИЯ ИДЕАЛ... Всичко това "забравя" анти-кома и ру-фоба. И лъже като ром на преклонна възраст.
Да, след войната Сталин решава в полза на Югославия "македонския въпрос" и БКП няма НИКАКВА ВЪЗМОЖНОСТ за съпротива, защото без Сталин, Гърция взимаше Пловдив и Южното черноморие, а Сърбия можеше да поиска и София... И днес има софиянци, които се чувстват сърби или турци, не са много, но ЛИЧНО ПОЗНАВАМ двама такива заблудени МЛАДИ МЪЖЕ плюс родителите им...
Да, Борис ІІІ не е като развратния си баща, и прави МАКСИМАЛНО ВЪЗМОЖНОТО за избягване на пряко участие на Източния Фронт. Постига и невъзможното - дипломатически отношения със СССР. Но без Димитров и партизаните, сега България можеше да е само НА СЕВЕР ОТ БАЛКАНА, а може би и напълно унищожена, както е предлагал Чърчил...
цитирай
68. sande - Поздрави, Красимире !
19.08.2018 10:08
Интересно е това, което казваш. И е вярно. Това са сложни времена.Наскоро казах добра дума за Адолф Хитлер. Ами оказва се, че той е единственията, който прави и невъзможното за България, давайки й всичко, което и е отнето след османското владичество. Без него България има само душмани, които искат да я затрият. От Москва ни тръгват всички нещастия.Иот КГБ и "вожда и учителя " Гоше Тарабата.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sande
Категория: Изкуство
Прочетен: 2668316
Постинги: 183
Коментари: 5706
Гласове: 11704
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031