Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.12.2013 21:29 - ПАНДЕ – БЪЛГАРСКИЯТ ГВАРДЕЕЦ!
Автор: sande Категория: Изкуство   
Прочетен: 22969 Коментари: 50 Гласове:
45

Последна промяна: 31.10.2015 11:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

ПАНДЕ – БЪЛГАРСКИЯТ ГВАРДЕЕЦ!

 
    
     Панде  Ефтимов от Скопие! Кой не го знае Панде? Кой не е слушал за него?

 В България Панде е не по-малко известен, отколкото в Македония. Иначе той е скромен човек. Без шум около себе си.

Панде е българският гвардеец там. Ето го.  Непоколебимия деец на българо-македонското приятелство и сближаване!Българският  флагман! Живата одисея на българина в Македония, изтърпял гордо всички перипетии, изпитания, мъки и страдания в защита на българския корен и род.

image

Панде Ефтимов произхожда от стар фамилен  род на възрожденци, на революционери, на даскали, на свещеници. Той е  роден в Преспа.  Семейството му  има и трагична, и славна история в Република Македония.

Погледнете  този човек!

Знаете ли, че той е първия дядо във  дългата и драматична  фамилна история!

Защо Панде  е първия дядо?

Защото всички мъже от неговия род са убивани. Дали от турците, дали от сърбите, дали от гърците и така... В семейството му не е имало дядовци. Всички са без дядовци, дядовците са убивани преди внуците да се родят. Неговият дядо не е имал дядо,  майка му не е имала дядо, Панде също си няма дядо.

Ето я нашата история – кървава, страшна!

    Сега за първи  път неговите внуци си имат дядо.

Защо това е така?  

    Така е защото «дядовците» загиват млади. Баща му – в затвора, брат му – в затвора, вуйчо му – в затвора, братовчед му – в затвора. Всичките – в затвора, накрая – и  той, Панде,  в затвора.             Заради пустата българщина. Заради името българско, праведно, честно! Заради истината!

      Затова затворите в Македония са били винаги  пълни.Цяла плеяда от достойни  личности – свещеници, лекари, агрономи, учители,  лежат по затворите. Една част са избити, малка част оцеляват. Една голяма част напускат, емигрират, за да си спасят главите. Като резултат от това – днес Македония е празна. Например – вземете  Преспа – изселена е. Няма я Преспа! И само тя ли? А изоставените села и територии се завземат  от албанци.

 « Какво бе това «Братство и Единство» в СФРЮ, когато няма равенство? Няма. Не се случи.  В СЮРМ македонец  не може  да заеме държавна служба. Ако все пак се случи да заеме такава, тогава е  под постоянен контрол. Затова се грижи Държавната сигурност, която лансира  сърбите, сърбоманите, власите... Това се случва в  сръбската македонска   колония.По тези причини в Македония се създава една страшна обстановка, едно недоверие, едно отчуждение.Затова некадърният,неспособният е винаги  господар.

      В Македония не са реабилитирани хората, пострадали от режима. Виновни няма. Пито – платено... Едва написаха няколко книги за осъдените за Македония. Преспа е извършено масово убийство на много личности, не само от нея, но и от Охридско, Стружко, от Пелагония, от Тиквеш... Някъде между 250 и 350 души, бройката не я знаем. Те са убити на острова «Голем град» в Преспанското езеро. Днес за тях няма гроб, няма сведения... нищо не е написано, мълчи се... И няма гроб за тях. Затова, защото злосторниците са между нас. Живи са! Ако не те, техните синове и внуци, които в тази земя изпиха кръвта на народа. Злосторниците не остаряват никога.» - казва Панде с болка.

***

      Да поздравим Панде. Да отдадем чест на страдалеца, на достойния човек, на българския гвардеец Панде!
    На човека отстояващ българските си корени и воюващ за българщината!
















Гласувай:
45



1. bgwest - Една западна Българска земя, в к...
28.12.2013 21:56
Една западна Българска земя,в която,ако кажеш че си Българин,децата остават без дедо....тоз ветер духа и насам.
цитирай
2. yotovava - Ето я нашата история – кървава, страшна!
28.12.2013 23:47
!!!
цитирай
3. martiniki - Да е жив и здрав Панде!
29.12.2013 07:55
Да се радва на внуци за всички свои родни, останали без.
цитирай
4. germantiger - Бравус, санде!
29.12.2013 08:03
Лаконично и ВЕЛИКО ОТ ТЕБ!
Категоричен постинг и с език или лексика близка да нашего брата -истинския човек и Българин!

Разбира се, го архивирам и отново ще го линкна втри групи във вибокс7 и щего пратя на повече от 10 познати млади бгпатриоти там.

Великолепен постинг, а историята или трагедията с дядовците (липсата им) е за стих или паметник.
цитирай
5. germantiger - ...
29.12.2013 08:13
С този "темплейт" го пратих току-що поне на 50 човека там, вместо на около 10,вкл. на дами съм го пратил:

Много БЪЛГАРСКО, много ВЕЛИКО и дори ПОКЪРТИТЕЛНО

(снимки и клипове в постинга)

http://sande.blog.bg/izkustvo/2013/12/28/pande-bylgarskiiat-gvardeec.1223109
цитирай
6. sande - Ето това е: ако си българин изцвън границите на България - оставаш без дядо!
29.12.2013 09:30
bgwest написа:
Една западна Българска земя,в която,ако кажеш че си Българин,децата остават без дедо....тоз ветер духа и насам.


***
В България често гледаме от високо и с неразбиране към македонците. Милост трябва да имаме към тези хора!
цитирай
7. sande - Пред мрака на истините! Най-скъпия шамар на света!
29.12.2013 09:39
Това е най-скъпия шамар в целия свят!
Най-скъпия шамар! 1912 г. Прилеп.

Никой не се е сетил досега да го представи за номинация в Книгата на Гинес.
1 милион лева дава през 1921 год. /принца става крал/ крал Александър Караджорджевич на семейството на Данаил и Люба Зойчеви от Прилеп заради шамара на дъщеричката им Василка Зойчева.

Гордите българи не приемат сумата.

1934 година Владо Черноземски застрелва краля Караджорджевич на централния булевард "Канебир" в Марсилия.

На ръката на атентатора е открита татуировка: "1924 г. - ВМРО - "Свобода или смърт!"

Убит е и френския външен министър Луи Барту.

Световна новина! Светът е смаян!

Какво ще кажете? А?

Ето колко струва един шамар на сръбския крал.

Постинг: Па шта си ти? Това е най-скъпия шамар в целия свят!

цитирай
8. sande - Каква си ти?
29.12.2013 09:43
ПА ШТА СИ ТИ?
Иван Вазов

Па шта си ти? - такъв въпрос задава
във твоя дом безочлив чужденец.
Па шта си ти? - с такваз псувня смущава
душата ти некакен пришълец;

Па шта си ти? - туй питане навред -
при Дрин, при Шар, при Вардар, Преспа драга
о, бъларино, сърбин ти полага
и чака с начумерен лик ответ.

Но ти пази се, прав ответ не давай.
Кажи се португалец кюрд, сириец,
лапонец, негър, циганин, индиец -
но българин се само не признавай.

Че тоз грях смъртен прошка там не знай:
влече позор, побой затвор, изгнанье -
невидени при прежните тирани.
Скрий, че си българин в най-българския край;

че си потомък Самуилов, на Атонский
Паисий внук; скрий на коя си майка син,
на кой язик пей мътний Вардар, синий Дрин,
и езерата и горите македонски!

Не споменувай Лозеград,
Люлебургас, ни Булаир ужасни:
ти би разбудил подозрения опасни,
че на героите техни може да си брат.

Мълчи! А вместо тебе всеки дол, пътека,
дъбрава, езеро, река, рид, планина
ще викат с глас през всички времена:
"Тук българи са, българи от памтивека!"

Април, 1913 г.


[Back]
цитирай
9. makont - "Некадърният и неспособният винаги е господар",
29.12.2013 09:44
но памет за него няма. Ще си отиде и ще бъде забравен. Този Човек е оставил следа. Поздрави, Санде!
цитирай
10. sande - Ето я нашата история - къравава страшна! Дори до днес.
29.12.2013 09:47
yotovava написа:
!!!

Ето я нашата история – кървава, страшна!

***
Поздрави, Валя!
цитирай
11. sande - Поздрави, Мартиники!
29.12.2013 09:48
martiniki написа:
Да се радва на внуци за всички свои родни, останали без.


***
Панде ще прочете твоето пожелание!

Благодаря ти.
цитирай
12. sande - Благодаря ти , Тигре!
29.12.2013 09:50
germantiger написа:
Лаконично и ВЕЛИКО ОТ ТЕБ!
Категоричен постинг и с език или лексика близка да нашего брата -истинския човек и Българин!

Разбира се, го архивирам и отново ще го линкна втри групи във вибокс7 и щего пратя на повече от 10 познати млади бгпатриоти там.

Великолепен постинг, а историята или трагедията с дядовците (липсата им) е за стих или паметник.


***
Темата "Македония" ще бъде винаги актуална докато има българи!
цитирай
13. sande - Дай Боже, темата да предизвика интерес сред повече хора!
29.12.2013 09:54
germantiger написа:
С този "темплейт" го пратих току-що поне на 50 човека там, вместо на около 10,вкл. на дами съм го пратил:

Много БЪЛГАРСКО, много ВЕЛИКО и дори ПОКЪРТИТЕЛНО

(снимки и клипове в постинга)

http://sande.blog.bg/izkustvo/2013/12/28/pande-bylgarskiiat-gvardeec.1223109


***
Радвам се на думите ти. Трогваш ме.Ще зарадваме и Панде!
цитирай
14. sande - Венко Марковски: Предания заветни!
29.12.2013 10:07
От един народ създадохме ний два народа.
От език един направихме езика два.
В името на истината бранехме заблуди.
Стар ярем разбивахме. Ковехме нов хомот.
На България без жал делехме небосвода.
Хвърляхме позор на майка с майчински слова...

(“Предания заветни”, песен втора)

цитирай
15. syrmaepon - Хубаво би било, ако навсякъде къ...
29.12.2013 10:15
Хубаво би било, ако навсякъде където има българи да има поне един гвардеец - има някаква символика в това. Какво да кажа за Панде - това са истинските герои. За съжаление ние се правим че не ги виждаме и чуваме. А трябва постоянно да сме с тях и да ги показваме на целия свят, да говорим за тях. Защото други правят своята пропаганда, а ние безропотно мълчим. Така и не научихме урока, че не е важно да обгрижваме само българите в границите на държавата, а итези които са около нея и навсякъде по света.
цитирай
16. sande - Поздрави, Мая! С най-добри пожелания за весели Новогодишни празници!
29.12.2013 11:02
makont написа:
но памет за него няма. Ще си отиде и ще бъде забравен. Този Човек е оставил следа. Поздрави, Санде!


***
Па шта си ти? - туй питане навред -http://us-mg5.mail.yahoo.com/neo/launch?.rand=dsenn8clr9f2e
при Дрин, при Шар, при Вардар, Преспа драга
о, бъларино, сърбин ти полага
и чака с начумерен лик ответ.
цитирай
17. sande - Панде - българският гвардеец! Това е наистина метафора, Сирме!
29.12.2013 11:10
syrmaepon написа:
Хубаво би било, ако навсякъде където има българи да има поне един гвардеец - има някаква символика в това. Какво да кажа за Панде - това са истинските герои. За съжаление ние се правим че не ги виждаме и чуваме. А трябва постоянно да сме с тях и да ги показваме на целия свят, да говорим за тях. Защото други правят своята пропаганда, а ние безропотно мълчим. Така и не научихме урока, че не е важно да обгрижваме само българите в границите на държавата, а итези които са около нея и навсякъде по света.


***
Снимката я направих аз по време на приема за Трети март - Националния празник. Панде бе взел гвардейския калпак от един от гвардейците, които дават почетен караул пред Посолството на този ден. Казах му: Панде, ти си истински български гвардеец! Което си е така.
цитирай
18. get - - Факт е Санде - този човек е ПАЗИТЕЛ на българското !
29.12.2013 12:27
sande написа:
Панде е българският гвардеец там.


- Давам - кратка етимологична справка, относно произхода на тази дума ?
- Ако отворим отворим и прочетем творчеството на Жорж Дюмезил ( Georges Dumеzil -фр.) френски компаративен филолог, най-добре известен за неговия анализ на прото-индо-европейската религия и общество. Неговият принос е основен за митографията, в частност неговата формулировка за трифункционалната хипотеза за БОЖЕСТВЕНИЯТ ПАНТЕОН и социалната класа !
- Според него в най-старо документираната палео-европейски БОЖЕСТВЕН ПАНТЕОН - Богът Демиург е ТРИ-Единен:
1. Бог на СПРАВЕДЛИВОСТТА И ПРАВОСЪДИЕТО: Зевс — Юпитер — Один — Перун(Перин) — Пяркунас — г/Варуна;
2. Бог на Войната: Арес - Тор — Марс - Индра;
3. Бог плодоносец-покровител на земеделието: Фрейр — Квирин — Велес(Велбъжд).

За ПЪРВИЯТ БОГ, пише че е ? - Създател(Демиург - според Митология и Дюмезил):
а) На всичко Що е и живо под Слънцето ... и ...
б) Подчиняващо се на Установеният от (него) Космичен ред ...
в) Кога ПОРЯДЪКЪТ установен от него бъде нарушен, той се намесва и ВЪЗДАВА СПРАВЕДЛИВОСТ !

- На Земята има Хора, помагащи при Опазването Справедливостта и Следящи за НЕНАРУШИМОСТА на Реда и сключените по силата на това Споразумения !
- Един такъв познаваме, под името Один ... същият вътрешно свързан с едно от имената на бога г/Варуна. От там имаме производни думи, в различни европейски езици:
- to WARDING - "пазейки"(дало и "боди-гард" - тело-пазител"); също и WAR - война
- в осетинският (по-стар, "сарматски") имаме - "UАRD – пазя";
- в старо-български имаме за:
а) вътрешна укрепена част на град "ВАРош"
б) ВАРдя-пазя ... тук спирам с етимология и произход - Защото примерно, би следвало да отида до 1 200-та година, пр.Хр. в палео-балкански език: с подобна форма, от "Линеар Б", където Царят се изписва г/Ва-накх още и г/Ва-зиРеу ... Та отново се връщам към Началото, казвайки - Хора като, Панде от Вардарска България - Са се явявали и ще се явяват Пазители на божията Справедливост !
цитирай
19. sande - Хора като, Панде от Вардарска България - Са се явявали и ще се явяват Пазители на божията Справедливост !
29.12.2013 12:55
Гет, благодаря ти за този коментар, който само ти си в състояние да направиш!

Добре, че някой ни варди, защото много са спящите и дремещите по нашите земи.

Защото ако така я караме, не знам ...

Поздрави и най-добри пожелания за здраве и всичко, което си пожелаеш за Новата 2014 година!
цитирай
20. stela50 - Поздрави, Санде ... Силно и вълнуващо...
29.12.2013 15:07
Да споменем Панде, да е жив и здрав този български гвардеец !
Недоверието и отчуждението е много страшно, води до омраза,
до трагични последствия... каква сила на духа, вяра е нужна ...
Великолепен постинг !
цитирай
21. vmir - Прекрасно е, че си написал за изумителния патриотизъм на този човек, да е жив и здрав.
29.12.2013 15:07
А това за дядовците е покъртително. Какъв пример - хората под чужда власт рискуват и жертват живота си, за да останат верни на дедите и народа си, докато у нас някои продават българската власт и държавата си...
цитирай
22. sande - Поздрави, Иване!
29.12.2013 15:31
harta написа:
Български гвардейци като ПАНДЕ са необходими не само за българите от Македония, но и за българите от днешна България.


***
Драго ми е да прочета този коментар от теб. Прав си: подобни гвардейци като Панде са ни нужни на всички нас. Честни, чисти, безкористни, храбри, достойни, високоморални.

Погледни каква става около нас. Депутати, политици, хора от властта - преяли, уядени, користни, демагози, алчни до безумие, властолюбци, безскруполни, жестоки, грандомани нечувани, мерцедеси, охрани ... Какво е това?

Това ще ни унищожи.

Ще загубим вековна държава, дар от Бога, надарена, истинска перла ...
цитирай
23. sande - Таня, радвам се че се запозна с този невероятен човек, Панде !
29.12.2013 15:33
stela50 написа:
Да споменем Панде, да е жив и здрав този български гвардеец !
Недоверието и отчуждението е много страшно, води до омраза,
до трагични последствия... каква сила на духа, вяра е нужна ...
Великолепен постинг !


***
Да е жив и здрав Панде!
цитирай
24. megg - Каква съдба!
29.12.2013 15:33
Каква история - " кървава, страшна"; какъв живот - белязан с болка и страдания заради името и честта българска и човешка ...
Да е жив и здрав Панде, да се радва на внуците си! И да разказва ...

Поздрави, Санде, силна история!
цитирай
25. sande - Поздрави и най-добри пожелания за Новата година!
29.12.2013 15:39
vmir написа:
А това за дядовците е покъртително. Какъв пример - хората под чужда власт рискуват и жертват живота си, за да останат верни на дедите и народа си, докато у нас някои продават българската власт и държавата си...


***
Съгласен съм с теб. Тжно е положението при нас с идеализма, с патриотизма, с морала, с принципите. Лъжата и демагогията са ни обхванали като мръсна, задушлива мъгла. Такива примери като Панде Ефтимов са ни потребни.
цитирай
26. sande - Поздрави и най-добри пожелания за Новата Година, Мег!
29.12.2013 15:42
megg написа:
Каква история - " кървава, страшна"; какъв живот - белязан с болка и страдания заради името и честта българска и човешка ...
Да е жив и здрав Панде, да се радва на внуците си! И да разказва ...

Поздрави, Санде, силна история!


***

Добре е да знаем, че има и такива хора! Защото знаем и за онези.
цитирай
27. sande - Поздрав към Панде!
29.12.2013 16:05
ПОТОМЪК



Заченат сред полета и балкани,
израснал на горещи стремена –
аз ида с тъмен гръм на барабани
от мрака на далечни времена.

Аз ида от дворци, от манастири,
от сборища, от ниви, от хора.
Със белези от брадви и синджири
приличам на престара канара.

Душата ми е слънчева и твърда,
и жилава в несгоди и в тъга.
Аз мога тежка сабя да развъртам
и да прекършвам момина снага.

Аз мога да заплача след градушка
и гълъб да нахраня в мойта длан.
Аз мога с къшей хляб и вярна пушка
да тръгна към хайдушкия Балкан.

Аз мога пред бесилка да запея,
загледан във високите звезди.
Аз мога и в смъртта да живея,
аз – кръв и плът от моите деди.

Забравян и отричан, и прославян,
аз ида като вик на любовта.
И българин завинаги оставам!
Завинаги! ... До края на света!


Матей Шопкин
цитирай
28. vmir - 26. sande,
29.12.2013 18:03
Поздрави и най-добри пожелания за Панде и за теб! Верността към род и родина, както и прославата им крепят и тласкат света към организация и напредък, сеенето на раздори и неблагодарност го разпокъсват и правят безпомощна играчка в ръцете на безкрупулни бандити.
цитирай
29. zelas - Санде направи един постинг за ку...
29.12.2013 18:13
Санде направи един постинг за кучето Караджорджевич и наш Кимончо.
цитирай
30. sande - Поздравявам те!
29.12.2013 19:21
vmir написа:
Поздрави и най-добри пожелания за Панде и за теб! Верността към род и родина, както и прославата им крепят и тласкат света към организация и напредък, сеенето на раздори и неблагодарност го разпокъсват и правят безпомощна играчка в ръцете на безкрупулни бандити.


***
Благодаря ти за тези верни думи.
цитирай
31. sande - Пламене, ти си добре там на Острова на щастието ...
29.12.2013 19:25
zelas написа:
Санде направи един постинг за кучето Караджорджевич и наш Кимончо.


***
Прав си! Тези двамата требе да ги видим. От по-близо.

Поздрави и най-добри пожелания за здраве и успех през Новата Година!
цитирай
32. get - - Санде, трябва говорейки по такива теми ... да сме много внимателни и бого-устрашими ! - Предвид ?
29.12.2013 20:12
«Национализма, е едно от най-страшните нещастия за човешкият род !
Като всяко едно зло, той се прикрива, живеейки в тъмнина(на безпросветноста) и само си придава вид, че е породен от любов към родината.
На практика породен е той, от злобата, ненависта към другите народи и към тази част, от собственият народ, която не споделя шовинистичните му схващания» ... или както казва Ст. Й. Лец:
«Мегаломанията може да бъде огромна – но велика, никога !»
- Да се съобразяваме с още по-страшното, което ни предрича акад. Д. Лихачов, с думите си ? - «Национализма се оказва губител, не само на своята собствена култура, а и отечество»

- Живи и здрави през новата 2014 г. - на теб и фамилия ... а също и на всички прекрасни, поради чувството им за РОДОЛЮБИВОСТ, твои читатели !!
цитирай
33. pesho - Гусляр в собор "O, ...
29.12.2013 20:35


Гусляр в собор


"O, гърци, гърци, чуйте нас,

чуйте наш народен глас!

Знайме ми, разбираме ми

злобна цел, коя криете ви.

Досега не погърчихте нас,

занапред храбро чекаме вас.

Време ет дошло, не ет далеч,

с остро ли перо, с остър ли меч

ке делим, ке ся караме ми

в сегашни дни и в подирни дни,

в широко поле,- в планина

за народност и за правина,

за бащина, за майчин язик...

Охрид и Търнов веч дали вик.

Македония, чудна страна,

нема да бидит гърчка она!

Шума и гора, и планина,

самий камен на тая страна,

птица и риба в Вардар река,

живо, мъртво на свои крака

ке станат и ке дадат ответ

на цела Европа, на цел свет:



Я българка сум. българин сум я,

българе живеят в тая страна!"

Так ся кълнат, гласи вишат

сложно, дружно старци, момци.

И казаха да запишат

тие думи за потомци.

А невинните девойки

заиграха си народно,

накитени глави с вейки,

с цвете полско, домородно.

Из них една македонка,

хубавица милолика,

светлокоса, чърноока,

с снага стройна, белолика,

запеяла,загукала -

- исто славей, малка птица,

запрусала, заиграла

како полска яребица.



"Я сум млада бугарка,

име ми ет Милкана,

я сум чиста славянка,

в Бугария родена

от бугарски род

и бугарски плод.



Майка ми ет бугарка,

керка на чист бугарин,

имам кума бугарка.

вуйко им ет бугарин

от бугарски род

и бугарски плод.





Любам я бугарина,

юнака я милувам,

свършена за Драгана

и ке да ся омажам.

Гърк за мене враг

а бугарин - драг.



На мой род ке придадам

неколку си синчиня,

ке кърстам, ке израстам

вси чисти славянчиня.

от бугарски род

и бугарски плод.



Тежко се закълнувам,

ке ги кърстам бугарски,

с иминя ке назовам

не г-ърчки, не немечки.

Гърк за меяе враг.

а бугарин - драг.



Име нека ет Боян.

Здраве, Драган ил' Стоян.

а не гърчко Ксенофон

или друго - Демофон.

Чуждо за чужд род,

свое за свой род-



При моя умирачка

клетва я ке оставам,

при земна ми отлъчка

сину си ке зарачам

от бугарски род

да оставит плод."



А млади не мълчат и младите пеят

и нихното сърдце се распламенило, .

и нихните чувства веч не немеят,

българско слово в них мисли оживило.

И гледаят они, че безплодна ет нива,

пълна сос троскот, она със търнйе расла,

при диво оранйе, при работа дива

зърно мъртвеяло и сила му гасла.

И видеха на дедови им слепенйе

и нихно страданье, глупаво търпенйе,

че стари години, златното време

мина с съдни мъки и с тежко бреме.

Пак сос гуслярът заедно грмогласно

песън запеаха, та песня последна,

и ръци ои дали сложно, согласно

ся кълнат с душа за свобода жедна.



"С руйно вино домородно

нек наполним до три чаши,

братя редом, братя, сложно

нек ги земим в ръци наши.



Сме славяне как московци.

сърби, чехи и поляци,

чърногорци, ерцеговци

и хървати, и бощняци.



Братя, вече дошла доба,

да испием първа чаша

не за завист, не за злоба,

но за братство, дружба наша.



Треба вера, твърда клетва.

да сме верни ми до гроба,

да сме чисти като жертва.

като в майчина утроба.



Нек испием втора чаша,

че време ет пак наново

да загърмит в земля наша

матерно ни, живо слово.



Нек ся ширит, ся раздава

в България горна, долна.

от Вардара до Дунава

дума свободна, народна.



Айде сега трета чаша

нек испием ми до капка,

нрави ни, народност наша

да не газит нога вражска.



Гологлави! В ръци шапки!

Обърнете дно на чаши!

Как що капат тие капки.

так да капнат врази наши!"

цитирай
34. sande - Гет, аз те прегръщам, всяка твоя дума е откровение, мъдрост, истина!
29.12.2013 20:39
Благодаря ти за мъдрите думи.

Приеми мойте почитания!
цитирай
35. sande - Поздрави, Петре!
29.12.2013 20:52
pesho написа:


Гусляр в собор


"O, гърци, гърци, чуйте нас,

чуйте наш народен глас!

Знайме ми, разбираме ми

злобна цел, коя криете ви.

Досега не погърчихте нас,

занапред храбро чекаме вас.

Време ет дошло, не ет далеч,

с остро ли перо, с остър ли меч

ке делим, ке ся караме ми

в сегашни дни и в подирни дни,

в широко поле,- в планина

за народност и за правина,

за бащина, за майчин язик...

Охрид и Търнов веч дали вик.

Македония, чудна страна,

нема да бидит гърчка она!

Шума и гора, и планина,

самий камен на тая страна,

птица и риба в Вардар река,

живо, мъртво на свои крака

ке станат и ке дадат ответ

на цела Европа, на цел свет:



Я българка сум. българин сум я,

българе живеят в тая страна!"

Так ся кълнат, гласи вишат

сложно, дружно старци, момци.

И казаха да запишат

тие думи за потомци.

А невинните девойки

заиграха си народно,

накитени глави с вейки,

с цвете полско, домородно.

Из них една македонка,

хубавица милолика,

светлокоса, чърноока,

с снага стройна, белолика,

запеяла,загукала -

- исто славей, малка птица,

запрусала, заиграла

како полска яребица.



"Я сум млада бугарка,

име ми ет Милкана,

я сум чиста славянка,

в Бугария родена

от бугарски род

и бугарски плод.



Майка ми ет бугарка,

керка на чист бугарин,

имам кума бугарка.

вуйко им ет бугарин

от бугарски род

и бугарски плод.





Любам я бугарина,

юнака я милувам,

свършена за Драгана

и ке да ся омажам.

Гърк за мене враг

а бугарин - драг.



На мой род ке придадам

неколку си синчиня,

ке кърстам, ке израстам

вси чисти славянчиня.

от бугарски род

и бугарски плод.



Тежко се закълнувам,

ке ги кърстам бугарски,

с иминя ке назовам

не г-ърчки, не немечки.

Гърк за меяе враг.

а бугарин - драг.



Име нека ет Боян.

Здраве, Драган ил' Стоян.

а не гърчко Ксенофон

или друго - Демофон.

Чуждо за чужд род,

свое за свой род-



При моя умирачка

клетва я ке оставам,

при земна ми отлъчка

сину си ке зарачам

от бугарски род

да оставит плод."



А млади не мълчат и младите пеят

и нихното сърдце се распламенило, .

и нихните чувства веч не немеят,

българско слово в них мисли оживило.

И гледаят они, че безплодна ет нива,

пълна сос троскот, она със търнйе расла,

при диво оранйе, при работа дива

зърно мъртвеяло и сила му гасла.

И видеха на дедови им слепенйе

и нихно страданье, глупаво търпенйе,

че стари години, златното време

мина с съдни мъки и с тежко бреме.

Пак сос гуслярът заедно грмогласно

песън запеаха, та песня последна,

и ръци ои дали сложно, согласно

ся кълнат с душа за свобода жедна.



"С руйно вино домородно

нек наполним до три чаши,

братя редом, братя, сложно

нек ги земим в ръци наши.



Сме славяне как московци.

сърби, чехи и поляци,

чърногорци, ерцеговци

и хървати, и бощняци.



Братя, вече дошла доба,

да испием първа чаша

не за завист, не за злоба,

но за братство, дружба наша.



Треба вера, твърда клетва.

да сме верни ми до гроба,

да сме чисти като жертва.

като в майчина утроба.



Нек испием втора чаша,

че време ет пак наново

да загърмит в земля наша

матерно ни, живо слово.



Нек ся ширит, ся раздава

в България горна, долна.

от Вардара до Дунава

дума свободна, народна.



Айде сега трета чаша

нек испием ми до капка,

нрави ни, народност наша

да не газит нога вражска.



Гологлави! В ръци шапки!

Обърнете дно на чаши!

Как що капат тие капки.

так да капнат врази наши!"


цитирай
36. katan - Как се пише през сълзи, Санде?
30.12.2013 14:46
И двата ти разказа, които прочетох ме удавиха почти от сълзи.
На предишния плаках с глас.
В очакване съм на по-спокойно време за по-разумни коментари.
В момента чувства и сълзи бушуват в мен!
цитирай
37. sande - Кате, ти като "македонско девойче" нема как да не си особено чувствителна към тези теми ...
30.12.2013 15:48
"...Но ти пази се, прав ответ не давай.
Кажи се португалец кюрд, сириец,
лапонец, негър, циганин, индиец -
но българин се само не признавай.

Че тоз грях смъртен прошка там не знай:
влече позор, побой затвор, изгнанье -
невидени при прежните тирани.
Скрий, че си българин в най-българския край;"

1913
Иван Вазов
цитирай
38. pioneer - Потресен сум санде. Колко години ја ...
05.01.2014 03:02
Потресен сум санде.
Колко години ја чуваше во себе приказнава за Панде?
Зошто баш сега ја објави?
Оште колко приказни за хора като Панде чуваш во пазувите?

цитирай
39. sande - Поздрави, Никола!
05.01.2014 10:33
През периода 1993 - 1996 г. и 2004 - 2007 г. бях на работа в посолството в Скопие. От тези години познавам Панде Ефтимов, както и стотици други македонци, които не са загубили българското си съзнание и идентичност. Всички те са имали и имат и сега труден живот. По въпроса за македонизма и неговия генезис съм писал много пъти. За тези неща трбва да се пише, защото както вървят работите - има опасност да я загубиме Македония. Ако Вардарска Македония не опре гърба си на България е осудена на изчезване. Всеко нещо без корен загива. Само с пропаганда не става. РМ трябва да влезе в ЕС, както и останалите балкански страни. Тогава границите падат и пропагандите вече нема да са от значение.Но! Сегашната состойба на односите Бг - Мк са проблематизирани поради македонизмот. Како да се даде помощ на Македония?
http://www.focus-news.net/opinion/0000/00/00/9684/
цитирай
40. pioneer - Помош требва да побара некој. Сега ...
05.01.2014 12:28
Помош требва да побара некој.
Сега за сега масовно се бараат само пасошите български. Друга потреба немат.
Стравот от изјаснување като българин оште е голем. Ударот по семејството е неизбежен. Българите добиват откази. Стават без работа.
цитирай
41. sande - Засега не само не се бара помощ, а се стварат нови проблеми...
06.01.2014 09:26
Времето ке покаже, Никола.Времето е най-битния лекар. А и судия. Времето ке отсуди. А ние да бидеме оптимисти.

Поздрави!
цитирай
42. sande - Това е Панде Ефтимов!
07.01.2014 11:10
https://www.google.bg/search?q=%D0%9F%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B5+%D0%95%D1%84%D1%82%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B2&client=firefox-a&hs=RZ9&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=fflb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=gMPLUsagPMT9ygPl-YGICQ&ved=0CDkQsAQ&biw=1024&bih=601
цитирай
43. romanticgirl25 - Ей....пак ме изненада. настръхвам от този пост!
17.01.2014 20:43
Но ти пази се, прав ответ не давай.
Кажи се португалец кюрд, сириец,
лапонец, негър, циганин, индиец -
но българин се само не признавай.

Искам да си призная не знаех това стихотворение....
ДА Е ЖИВ И ЗДРАВ ЧОВЕКА И ДА СЕ РАДВА НА ГОДИНИТЕ, КОИТО ОТСЕГА ЩЕ ПРЕКАРА С РОДНИНИТЕ СИ! А ТЕЯ СЪРБИ ЩЕ СИ НОСЯТ ГРЕХА НЕ НА РЪЦЕ, МОЖЕ БИ ЩЕ ИМ СЕ ВЪРНЕ ТЪПКАНО!
Не разбирам каква е тази прокоба? Защо толкова ни мразят сърбите, а после и макетата? Но те сърбите са си копелета и щом псуват с първите думи "е..ем Бога"....., значи е ясно че са луд народ.
Най-много ме боли когато неоправдано ни съдят за всичко, за 3000 българи примерно избягали незаконно в нечия държава и крадат и правят бели.И като го казват по телевизията целия свят счита че тези именно "българи" показват капацитета, интелигентността на всички!! Наскоро в испански сериал казаха "ако е българин кажи че нямаме пари"- и това е ужасно.
Понякога имам чувството че ни завиждат или ни ненавиждат.
Искам да ви разкажа истински случай-през 98 г. Още ме боли когато бях в Охрид с ДЮФА от града ни и една певица се заяде с бащата на момичето, което ни беше приел. Едно време така ходехме- в семейства които имат деца певци или танцьори. Ставаше въпрос за общите герои-хората които ние уж сме приписвали като свои а са били според тях македонци, както и за общите войни. Бащата каза че сме били долни подлезурковци, очакващи да победим общия враг и после да превземем Македония.:)
Таня му е казала, че не сме толкова ужасни. И че да превземем Македония е сякаш да искаме да превземем нещо което си е наше. На другия ден този човек отиде и докладва в техния ансамбъл, че не иска да има работа това момиче, да я пратят другъде,че сме дошли с цел да правим скандали и преместиха момичето заедно с мен. Такова чудо не бях видяла.
Обикаляла съм къде ли не, Украйна, Русия, Турция, Македония, но такива обиди не съм чувала....
цитирай
44. divna8 - Дааа, историята - истинската! - е ...
23.01.2014 00:32
Дааа, историята - истинската! - е жива в паметта на истинските хора! Благодаря ти, Санде, че си един от тях.
Когато водех туристически групи в Македония, винаги им припомнях откъси от "Преспанските камбани", преди да им разкажа произхода на името на Преспанското езеро.
Веднъж с мен пътуваше македонски екскурзовод, който ме "коригира" и каза, че град Преспа никога не е съществувал и е литературна измислица на автора.
Усмихнах се и го попитах: това ли учат в тяхната официална история? Защото родът на едната ми баба е от Битоля, а тя често споменаваше Преспа и свои роднини там?!
А и самото име на езерото нашепва за нещо съществувало някога...
Нищо не отговори, замълча човекът. И всички разбрахме, че знае, но следва официалната политика на отричане. Пази си семейството...

Тъжно е, че род род избива и отрича... Разделението ни погубва нас, раз-Единението.
цитирай
45. sande - Па шта си ти? Това е най-скъпия шамар в целия свят!
23.01.2014 10:22
Това е най-скъпия шамар в целия свят!
Най-скъпия шамар! 1912 г. Прилеп.

Никой не се е сетил досега да го представи за номинация в Книгата на Гинес.
1 милион лева дава през 1921 год. /принца става крал/ крал Александър Караджорджевич на семейството на Данаил и Люба Зойчеви от Прилеп заради шамара на дъщеричката им Василка Зойчева.

Гордите българи не приемат сумата.

1934 година Владо Черноземски застрелва краля Караджорджевич на централния булевард "Канебир" в Марсилия.

На ръката на атентатора е открита татуировка: "1924 г. - ВМРО - "Свобода или смърт!"

Убит е и френския външен министър Луи Барту.

Световна новина! Светът е смаян!

Какво ще кажете? А?

Ето колко струва един шамар на сръбския крал.

Постинг: Па шта си ти? Това е най-скъпия шамар в целия свят!
цитирай
46. sande - Благодаря ти за коментара, Марияна!
23.01.2014 10:23
romanticgirl25 написа:
Но ти пази се, прав ответ не давай.
Кажи се португалец кюрд, сириец,
лапонец, негър, циганин, индиец -
но българин се само не признавай.

Искам да си призная не знаех това стихотворение....
ДА Е ЖИВ И ЗДРАВ ЧОВЕКА И ДА СЕ РАДВА НА ГОДИНИТЕ, КОИТО ОТСЕГА ЩЕ ПРЕКАРА С РОДНИНИТЕ СИ! А ТЕЯ СЪРБИ ЩЕ СИ НОСЯТ ГРЕХА НЕ НА РЪЦЕ, МОЖЕ БИ ЩЕ ИМ СЕ ВЪРНЕ ТЪПКАНО!
Не разбирам каква е тази прокоба? Защо толкова ни мразят сърбите, а после и макетата? Но те сърбите са си копелета и щом псуват с първите думи "е..ем Бога"....., значи е ясно че са луд народ.
Най-много ме боли когато неоправдано ни съдят за всичко, за 3000 българи примерно избягали незаконно в нечия държава и крадат и правят бели.И като го казват по телевизията целия свят счита че тези именно "българи" показват капацитета, интелигентността на всички!! Наскоро в испански сериал казаха "ако е българин кажи че нямаме пари"- и това е ужасно.
Понякога имам чувството че ни завиждат или ни ненавиждат.
Искам да ви разкажа истински случай-през 98 г. Още ме боли когато бях в Охрид с ДЮФА от града ни и една певица се заяде с бащата на момичето, което ни беше приел. Едно време така ходехме- в семейства които имат деца певци или танцьори. Ставаше въпрос за общите герои-хората които ние уж сме приписвали като свои а са били според тях македонци, както и за общите войни. Бащата каза че сме били долни подлезурковци, очакващи да победим общия враг и после да превземем Македония.:)
Таня му е казала, че не сме толкова ужасни. И че да превземем Македония е сякаш да искаме да превземем нещо което си е наше. На другия ден този човек отиде и докладва в техния ансамбъл, че не иска да има работа това момиче, да я пратят другъде,че сме дошли с цел да правим скандали и преместиха момичето заедно с мен. Такова чудо не бях видяла.
Обикаляла съм къде ли не, Украйна, Русия, Турция, Македония, но такива обиди не съм чувала....

цитирай
47. sande - С 50-годишно закъснение издадоха в Скопие "Железният светилник" на Димитър Талев
23.01.2014 10:33
divna8 написа:
Дааа, историята - истинската! - е жива в паметта на истинските хора! Благодаря ти, Санде, че си един от тях.
Когато водех туристически групи в Македония, винаги им припомнях откъси от "Преспанските камбани", преди да им разкажа произхода на името на Преспанското езеро.
Веднъж с мен пътуваше македонски екскурзовод, който ме "коригира" и каза, че град Преспа никога не е съществувал и е литературна измислица на автора.
Усмихнах се и го попитах: това ли учат в тяхната официална история? Защото родът на едната ми баба е от Битоля, а тя често споменаваше Преспа и свои роднини там?!
А и самото име на езерото нашепва за нещо съществувало някога...
Нищо не отговори, замълча човекът. И всички разбрахме, че знае, но следва официалната политика на отричане. Пази си семейството...

Тъжно е, че род род избива и отрича... Разделението ни погубва нас, раз-Единението.


***
Макар, че така и не я видях по книжарниците. Обявиха Талев за "двудомен" писател, имало такива. В родния му дом в Прилеп няма нито една негова книга, даже никаква книга. Видях малка, прашна книжица на сърбохърватски език, нещо като Наръчник на агитатора, какъвто се разпространяваше по партийна линия
преди у нас.

Поздрави, Дивна!
цитирай
48. demograph - Санде..друже
12.03.2014 14:07
Дядо ми Панде от неврокопско беше опълченец в Балканската. Със същата шапка, но черна.Досущ като Панде Ефтимов. Разтърси ме. Ще опитам да прибавя тук онзи опит за балада "Яс македонец сум"...да си жив и здрав. Как съм пропуснал да коментирам...!?
цитирай
49. demograph - Яс македонец сум
12.03.2014 14:17
Аз Македонец съм.

За всеки стих изказан

аз погледa завръщам,

към гробовете стари на моите деди.

"Ти македонец си..",

аз камъка завъртам,

"..не заборавяй", пише там, и

– "..синко, як българин бъди"!



За българското във кръвта

живот дариха твойте мъртви.

Но никога от паметта,

за чуждо злато или пред страха

от вражи меч дори,

кръвта с вода не замениха.”



Да, македонец съм.

Роден съм във Пирина. Тогава,

през обърканите времена.

От майка банскалийка дива,

и татко охридчанин благ.

Те милите, се много помъчиха.

От де ли ги не погна враг.

И с мило-драго се простиха,

но българи умряха пак.



Те македонци прости бяха…

По българското от тъга,

косите мамини се посребриха,

баща ми сгърби се и залиня,

в каторга костите му гниха

и във проклетия затвор изтля

че брат предаде го, от зор,

де в Струма метнал във яда си

измисления пашапорт.



Те македонци прости бяха..

и българи си бяха твърди.

Не наклониха нивга гръб

и през годините усърдни.

Тях няма ги сега. Умряха.

Не е горчива мойта скръб.

Че майчино съм млеко пил

и с бащиния български инат,

аз знам какъв съм се родил

и чувам ги отгоре да редят:



"Ти македонец си,

но никога да не забравяш,

дори когато злото вземе връх,

дори когато злато ти предлагат

дори когато смърт за тебе лисне

в зловонния сърбашки дъх..

Да бъдеш македонски син, това е

от Бога истина. Да знаеш!

И да си бидеш българин до края!


Запо'мни го!

Ако и за миг се предадеш

на бедност, страх и суета човешка

и корена си български дадеш

зла радост на врази ни отколешни;

Където и да се озовеш

ще те настигне тежката прокоба:

- От нас проклет да си во веки,

и да не найдеш мир и в гроба!..."


"Ти македонец си."

Така е писано на камъка изронен

на мойте български предци.

Аз македонец съм.

Такъв съм бил заченат,

и в майчината си утроба.

Аз македонец съм

Такъв са ме кръстили

в съборената църква

с разкъртени икони

на български светци.



Аз македонец съм.

Такъв съм си отколе.

И бех такъв, разсънен

в онази страшна доба,

на оня мръсен сърбофил

крещях да не затрива мама

с печална църна роба;

по детски зъл, по мъжки силен

пълзях на колене в калта

с омраза да изпрося милост.

за моя в кърви повален баща.


Аз македонец съм

и днес и утре, и до дека

сърце тупти, и още съм човек,

защото аз приех като невръстен

свещен обет и се заклех

над плочата на татко и на мама,

на дядо ми на скършения кръст

и пред иконката на мойта баба,

че що да ще, където и да е,

заръката им нема да забравя,

и българин ще ме завие

след смъртта, в Пирина нейде,

родната морава.
цитирай
50. sande - Приятелю, радвам, че си Пандев! Вие Пандевци сте с дълбоки корени, устоявате на всичси световни бури и превратности.
12.03.2014 17:02
demograph написа:
Дядо ми Панде от неврокопско беше опълченец в Балканската. Със същата шапка, но черна.Досущ като Панде Ефтимов. Разтърси ме. Ще опитам да прибавя тук онзи опит за балада "Яс македонец сум"...да си жив и здрав. Как съм пропуснал да коментирам...!?


***
А поемата ти ме трогна. Силна, поетична искрена изповед! Апотеоз на непобедимите!

Човек може да бъде унищожен, но не и победен! /Хемингуей/

***
Аз македонец съм

"и днес и утре, и до дека

сърце тупти, и още съм човек,

защото аз приех като невръстен

свещен обет и се заклех

над плочата на татко и на мама,

на дядо ми на скършения кръст

и пред иконката на мойта баба,

че що да ще, където и да е,

заръката им нема да забравя,

и българин ще ме завие

след смъртта, в Пирина нейде,

родната морава."
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sande
Категория: Изкуство
Прочетен: 2671743
Постинги: 183
Коментари: 5706
Гласове: 11704
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031