Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.11.2010 06:33 - АСФАЛТОВА РАКИЯ
Автор: sande Категория: Изкуство   
Прочетен: 6882 Коментари: 24 Гласове:
18

Последна промяна: 16.02.2015 13:04

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

АСФАЛТОВА РАКИЯ

 

        Знам какво ще кажете: няма такава ракия! А аз ще ви докажа, че има.

Преди доста години моят приятел Кирил Пенев, началник на Авто-мото клуба в Дупница ми каза:

- Санде, трябва да си направим ракия. Разбрах, че твоята снаха е нещо шеф в “Рилска малина” и може да ни помогне да си купим ефтини бракувани или обезценени плодове, за предпочитане сливи, но може и други.

Обещах да проуча въпроса и още на следващят ден “докладвах”: може, има  сливи, праскови, ябълки, а също така биха могли да ни продадат  бракуван конфитюр, наречен още “бомбаж”.
                Предложих да си купим сливи, а от конфитюра да се откажем.

- Искам да си направим хубава ракия, а конфитюра, както знаеш, е 50 на сто захар, а захарта е опасна, ракията става опасна ... – измрънках аз предпазливо.

          - Ракията не  е опасна, опасни сме ние, а най-голямата опасност е да нямаме ракия –контрира Киро.

          - Все пак по-добре е да си направим хубава ракия – настоявах внимателно.

- Какво, какво? – удиви се искрено Киро - Какво значи хубава ракия, която ще свърши след двадесет дена, най-много месец? И пак без ракия! Какво хубаво има в това?

И започна да ме убеждава още по-разпалено:

- Санде, на нас  не ни  трябва хубава ракия, а мно о о г о  ракия! Примерно 150 кила ракия, да има бе, а не  постоянно да ... У  дома в квартал “Спартак” масата  под лозницата не се вдига, постоянно има “спявка” ... с братята, с приятелите ... От чешмата да течеше, няма да стигне. Застудее ли, пренасяме се в механата в мазето.

Съгласих се с “железните” аргументи на моя приятел и планът влезе в действие още на следващия ден: купихме, благодарение на “връзката”, около 500 кила шкартирани сливи / това означава сливи, които поради изтекъл срок на годност  не стават вече технологически за компот или конфитюр   и в консервната фабрика ги използват за производство на ракия или в отделни случаи ги продават на персонала/.  Купихме, въпреки мойте “съображения”,  и стотина килца бракуван конфитюр.

И така след като мина определения за това период на ферментация, ракията бе сварена / в Дупница казват изпечена/.

Сподобихме се с Киро с мно о о о г о   ракия! Горе-долу в заплануваното количество, но той вместо да се радва, нещо  не бе на кеф, гледаше мрачно и люто. Попитах го:

- Какво става бе, Кире, не си ли доволен, не ти ли се напълни сърцето? Я гледай каква ракийка изпраскахме? И колко!

А той:

- Маани, маани, голема беля стана, голем сакатлък, голем провал, голем резил!

- Не думай бе – ококорих се аз – какъв сакътлък, какъв провал?

И ми разказа опечалено. Споделил  пред един от курсистите в автошколата за намерението си да си направи ракия. Момчето било от петричкия край и казало на баща си – бригадир в ТКЗС-то за кахърите на своя инструктор по кормуване и шеф на авто-мото клуба. Бащата казал: “ Доведи го, ще му съберем от нападалите праскови колкото си иска, ще плати пощо-защо /демек, колкото да не е без хич,  жълти стотинки, както се казва/.”

И така Киро се озовал във въпросното селце и се върнал с над 300 кила праскови-капушки, така им казват на нападалите по земята плодове. Понеже нямал повече свободни съдове и в бързината /келепир е това,  не се изпуска!/ грабнал пет  празни  метални бидони от близката до дома му Асфалтова база. Фатална грешка! Както се разбрало после.

Когато сипали ферметиралите плодове в казана, бидоните се лъснали  “като циганин на месечина”. В този момент Киро почувствал, че нещо не е наред и много скоро се сбъднали и най-мрачните му предчувствия: от вълшебния чучур на  казана потекла асфалтова ракия! Киселината на прасковите и ферментацията смъкали “до голо”  останалия по стените на бидоните асфалт. И от тук – в ракията. “Четирдесет литра, ни по-малко, ни повече”, ридае Киро.

Питал този-онзи, всички казвали “да изпие една студена  вода”, нищо не може да се направи.

След време го попитах какво стана с асфалтовата ракия, а той махна с ръка  и с престорено нехаен тон  ми отговори:

- А а , изпи се. Изпиха я циганите, кога на половин цена, кога като награда за свършена работа в градината у дома. Капка  не остана.

В следващият миг устните му се разляха в широка усмивка:

- Имам един приятел от циганите, около нас знаеш е пълно с мургави братя, Мерджан се казва, около 40-годишен, голям артист! През ден  влизаше в двора с танцова стъпка: “Давай чичо, давай бе чичо,  давай от асфалтовата!” Питам го “Мерджане, не ви ли става нещо от тази ракия?” А той: “Ау, бате, това е ногу убава ракия, по убава е от уиски. Сега отвътре сме като асфалтирани, знаеш ли как се лизга*  ракията? Немаш ли още от нея?”

А жена му Айшето вика: “Става му, става, ама да не ти казвам какво. От тая асфалтова ракия не знам колко пъти правя оборот, вече ме е срам от дофтурите. Бог да ви убие”. Казва го с усмивка, при която светват на слънцето 5-6 метални зъба, с блясък като асфалтовите бидони.  

 

* лизга – диал. – хлъзга се










Гласувай:
18



1. yotovava - Усмихна ме твоята асфалтова ракия
14.11.2010 06:49
и добре ми дойде рано сутрин вместо кафе :)))))))))))))

Поздрав
Валя
цитирай
2. razkazvachka - Лелееее! Отидоха на Премиера магистралите -
14.11.2010 07:04
сега като светна населението от кво шъ му стане - кьорав асфалт няма да остане:))))
цитирай
3. romanov - :))))
14.11.2010 07:46
Асфалтова ли:))) Циганинът му става, а каката прави "обороти" от нея:)))
Хахаха!
цитирай
4. анонимен - фиро
14.11.2010 08:38
:-) Да, има много балканска мъдрост тука... най-убавата ракия е мноооооогу ракия!
... или друга подобна, като видял Асан че Айшето носи хлеб от магазина, шибнал и един шамар и обяснил: "Пруууста жена! Оно пари за ракия нема, она леб ми купила!"
:-)
цитирай
5. antoan1antoan - Уау!Невероятен разказ!
14.11.2010 10:42
Доказва се максимата, че неупотребен алкохол няма! Прочетох с удоволствие. Историята действа разтоварващо и включва доза веселие.
Поздрави Сашо!Беше ми приятно в твоя блог!
цитирай
6. sande - и добре ми дойде рано сутрин вместо ...
14.11.2010 11:59
yotovava написа:
и добре ми дойде рано сутрин вместо кафе :)))))))))))))

Поздрав
Валя


Радвам се. Поздрави и усмивки!
цитирай
7. sande - сега като светна населението от кво ...
14.11.2010 12:02
razkazvachka написа:
сега като светна населението от кво шъ му стане - кьорав асфалт няма да остане:))))


Човек никога не знае от какво и от къде ще му дойде.

Поздрави!
цитирай
8. sande - Асфалтова ли:))) Циганинът му с...
14.11.2010 12:04
romanov написа:
Асфалтова ли:))) Циганинът му става, а каката прави "обороти" от нея:)))
Хахаха!

Така е.
Поздрави.
цитирай
9. sande - :-) Да, има много балканска мъдрост ...
14.11.2010 12:08
анонимен написа:
:-) Да, има много балканска мъдрост тука... най-убавата ракия е мноооооогу ракия!
... или друга подобна, като видял Асан че Айшето носи хлеб от магазина, шибнал и един шамар и обяснил: "Пруууста жена! Оно пари за ракия нема, она леб ми купила!"
:-)
Аз го знам това за лютия македонец, но и за циганина става.
ІЗнам един друг, ама е много солен, как Айшето благославя за блогодарност: да ти се случи най-хубавото. А това е да си имаш работа с хасан след третата мастика, в случая след третата асфалтовка.

цитирай
10. sande - Доказва се максимата, че неупот...
14.11.2010 12:09
antoan1antoan написа:
Доказва се максимата, че неупотребен алкохол няма! Прочетох с удоволствие. Историята действа разтоварващо и включва доза веселие.
Поздрави Сашо!Беше ми приятно в твоя блог!


Благодаря за хубавите думи. Както се казва: Ще се стараем!
цитирай
11. sevdabg - Току що открих Блога ти Sande,
14.11.2010 14:04
И ми стана интересно...
А по темата-
Във фейсбук има 2 групи в които съм участник , макар и не активен..но е голяма вечселба.;)
Споделям ти го, защото пишеш толкова увлекателно, че взимайки повод от там,
би могъл да напишеш 2-ра , 3-та част по темата- толкова е благодарна и неизчерпаема :)

Поздрави !
цитирай
12. sande - И ми стана интересно. . . А по темата- ...
14.11.2010 14:14
sevdabg написа:
И ми стана интересно...
А по темата-
Във фейсбук има 2 групи в които съм участник , макар и не активен..но е голяма вечселба.;)
Споделям ти го, защото пишеш толкова увлекателно, че взимайки повод от там,
би могъл да напишеш 2-ра , 3-та част по темата- толкова е благодарна и неизчерпаема :)

Поздрави !


Благодаря ти, Севда. Твоите сладки думи ме окуражават. Те са като елексир, като глътка въздух за обесения. Това е толкова важно, да получиши отговор! Както казва Иван Вазов: "Като няма труд поету награда, чезне песен, фантазия отпада".
цитирай
13. masterpiece08 - Такава усмивка ми лепна, човече, ...
14.11.2010 15:16
Такава усмивка ми лепна, човече, направо не е истина ха ха ха !:)))))
Още се хиля с глас, браво на теб!!!!:)))))
цитирай
14. martiniki - :))
14.11.2010 16:18
e, признавам си, не бях и чувала за такава ракия;)) ще попитам довечера спеца за професионално мнение;)
цитирай
15. sande - Такава усмивка ми лепна, човече, ...
14.11.2010 18:16
masterpiece08 написа:
Такава усмивка ми лепна, човече, направо не е истина ха ха ха !:)))))
Още се хиля с глас, браво на теб!!!!:)))))


И твоите неща ме радват. Чета ги с удоволствие и се радвам,че намирам хора, с които да беседвам или да се шегуваме над нещата от живота. Понякога те са толкова изненадващи и живописни, че не се налага да измисляме или да ги украсяваме.

Позцдрави.
цитирай
16. sande - e, признавам си, не бях и чувала за ...
14.11.2010 18:22
martiniki написа:
e, признавам си, не бях и чувала за такава ракия;)) ще попитам довечера спеца за професионално мнение;)


Случката е истинска и не е измислена, само е малко поукрасена, без което не може.
Както казва Емилиян Станев " Като се лъжеме, трябва да си вярваме!"

Радвам се на срещата. Бъди жива и здрава и ... невероятна!
цитирай
17. makont - Е те това е ракия,
15.11.2010 19:21
щом добре се лизга. Да я патентоваш! Усмихната и спорна седмица!
цитирай
18. hristo27 - :))))))) , Поздрав и от мен!
22.11.2010 09:40
Страшно много ми хареса тая "асфалтова" история!
цитирай
19. chergligan - Жив и здрав да си Санде за хубавата ...
24.11.2010 19:00
Жив и здрав да си Санде за хубавата история!
Наздраве от автора на Слово за ракията.
Аз тебе много те уважавам, браттт...
цитирай
20. sande - Изпиха я циганите до капка, не остана и за комка
26.11.2010 09:10
makont написа:
щом добре се лизга. Да я патентоваш! Усмихната и спорна седмица!


Благодаря за вниманието.

Поздрави
цитирай
21. sande - Радвам се, че ти е харесала
26.11.2010 09:13
hristo27 написа:
Страшно много ми хареса тая "асфалтова" история!


Поздрави
цитирай
22. sande - Благодаря ти, авторе на Слово за ракията
26.11.2010 09:17
chergligan написа:
Жив и здрав да си Санде за хубавата история!
Наздраве от автора на Слово за ракията.
Аз тебе много те уважавам, браттт...


Поздравявам те още веднъж за Словото, защото в началото бе Словото, след него дойдоха виното и ракията. И от тогава си вървят заедно.
цитирай
23. romanticgirl25 - Ха, ха ха! Умрях си от смях...
29.10.2013 13:32
тези роми пият всичко да му се не види! Сигурно и онези им работи са станали асфалтови....ужас просто:)
цитирай
24. sande - Здравей, мило момиче!
09.12.2013 20:58
Радвам се на смеха ти. Какво по-хубаво от това!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sande
Категория: Изкуство
Прочетен: 2671501
Постинги: 183
Коментари: 5706
Гласове: 11704
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031