Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.03.2011 08:24 - БУНТЪТ НА СЪРБИТЕ!
Автор: sande Категория: Изкуство   
Прочетен: 28457 Коментари: 63 Гласове:
37

Последна промяна: 07.04.2016 08:14

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
БУНТЪТ НА СЪРБИТЕ

Сърбин  не бие сърбина! /Неписан закон в Р Сръбска, БиХ/

image   Погледнете картата на Република Сръбска в Босна и Херцеговина. Тя обгръща в желязна  хватка останалите 51 процента от страната - Федерацията  Босна и Херцеговина, съставена от два ентитета: бошняци /мюсюлмани/ и хървати. Територията на РС  има странна конфигурация. Погледнете я! Тя е назъбена, с много чупки и извивки, с много странни зигзази и  глухи заливи. Не ви ли прилича това на пипалата на някакъв  чуден октопод, който държи в мъртва хватка жертвата си.  Този къс  земя, извоювана в тригодишната безмилостна война   е окървавено парче земя. Точно така – окървавено, разорано от шрапнели и мини, засято с желязото на омразата и полято със сръбска кръв. Ако погледнете по внимателно картата, ще забележите, че това парче земя започва от бреговете на река Сава и си протяга с някаква неистова сила на юг, към топлите брегове на Адриатика. За тази територия са проливали кръвта си сърбите, не само да съберат ядрото на сърбите, живеещи в Босна и Херцеговина, но и да стигнат до предмостието на така лелеяния от тях слънчев Ядран /Адриатика/, възпят в толкова много песни.              В най-юго-източния край на Източна Херцеговина се намира чудно красивия град Требинье, административен и културен център на тази област. Град на чинарите и слънцето, град през който протича река Требешница, град разположен в китната долина на требинското поле, град, в подножието на планината Леотар на юг.  Град – родно място на патриарха  /сърбите го наричат “княза”/ на сръбската поезия Йован Дучич. Има какво да научиме от сърбите как се държи на род и народност, има от какво да се поучим.               Пренесоха костите на Йован Дучич /сръбския Иван Вазов/ от Либервил, САЩ, в Требинье, където го погребаха в двора на новопостроената величествена църква, точно копие на църквата в Грачаница, Косово. На един хълм над града с панорама към целото требинско поле, реката Требешница и към хълмовете на юг, зад които, на 10 километра, е синята Адриатика. Целият строеж за няколко милона евро е финасиран от един сърбин – Бранко Тупаняц.
                   За Дучич сръбския интелектуалeц Матия Бечкович каза на тържеството в Требинье: “Когато отворили гроба му в Либервил намерили го запазен,  готов за далечен път, с книга на гърдите.”
                Ковчегът с костите на Йован Дучич премина преди това през всички по-голями манастири и църкви в Сърбия, където бяха отслужени литургии.
            Как ви се струват сърбите, и то след  разрушителната  война?
                Духът на един народ е всичко!     Херцеговската Грачаница е мавзолей на княза на сръбската поезия, Йован Дучич. Издигната е на хълма Църквина и може да се види отвсякъде.
image
 
           Но защо ви разказвам всичко това?
  Сега ще узнаете. Някъде през 1999 година Върховният представител на ООН за БиХ и специален представител на ЕС, реши да започне по-активен процес на помирение между трите етнически общности, като за начало се започне с възстановяването на две джамии на босненските мюсюлмани, разрушени до основи по време на войната. Както се  казва: речено – сторено! Но сметката се оказа без кръчмар. Високите служители на ООН не прецениха колко висок е сръбския дух и колко високо е чувството им за достойнство. Специалният пълномощник на Върховния представител за Требинье и областта Игнасио  Хавиер Перес положи много старание, за да организира едно импозантно по замисъл тържествено полагане на камен-темелник на новата джамия. За целта от испанския град Сарагоса /откъдето е самия Хавиер/ бе изпратен камъка-темелник от испански гранит, с над тридесет автобуса в Требинье пристигнаха 1500 босненски мюсюлмани, които преди войната са живеели в града и околните села.. Пристигнаха за тържеството и  представители на Върховния представител, дипломатическия корпус, на международните организации със седалище в Сараево, на властите от централните иституции на БиХ. Трябваше да дойдат и сърбите, жителите на Требинье.               И те дойдоха....                  Дойдоха, облечени в четническите си и военни дрехи от войната, с известните шапки – шайкачи на главите, със сръбския орел на челата ... Без оръжие. Стекоха се от всички страни, като по команда.    На специалния пълномощник казаха: “Не! Тук няма да се строи джамия! Затова ли воювахме три години, затова ли умирахме?! Не! Да си вървят всички, кой откъдето е дошъл!...С мир...” Специалният пълномощник, целият почервенял, се обръща към кмета и началника на полицията в града с молба  незабавно полицията да възпостави ред и тържеството да започне.                 Опитът на кмета и полицейския шеф да разговарят с лавинобразно нарастващата тълпа пропадна още в първата секунда. Гласовете им не се чуха, потънаха в бурята от гласове на възмущение и проклятия. Полицайте се опитаха да изблъскат “метежниците”, но самите бяха изблъскани или потънаха в обятията на своите братя- сърби. Пребледял пълномощникът Хавиер Игнасио  Перес отстъпваше объркан и смутен към близката сграда.   И се започна истинско меле, блъсканици, викове, ругатни, които сигурно се чуваха на километри. Гостите се разпръснаха кой на къде види, автобусите бяха пометени като от цунами...                 Един двуметров сърбин с юнашка осанка бе повдигнал над земята пребледнелия пълномощник, бълскаше го в стената  и му говареше  в лицето, с  искри и сълзи в очите : “Абе, вие не разбрахте ли, че тука живеят сърби! Нова война ли искате?... Какво искате? За какво сте дошли тук?”   Така завърши този първи опит да се започне помирение в Босна и Херцеговина чрез поставянето на камък-темелник на нова джамия в Требинье. А, забравих да ви кажа: камъкът-темелник, пътувал хиляди километри от испанския град Сарагоса, изчезна. Казват, че сърбите го изхвърлили в река Требешница.               Така и не се видя повече.   ***  Колкото и да ви е чудно, но този опит за символично помирение се повтори.  Този път в централния град на Република Сръбска – Баня Лука.      Няма да го описвам, защото се случи ... същото. Разликата бе, че сърбите пуснаха в двора на бъдещата джамия свине. Бая се узориха сръбските полицаи да ги изгонят, защото нямаше изход накъде да бягат горките квичащи и паникьосани прасенца. Официалните лица – дипломати, представители на международните организиции и други функционери на власта, бошняци – общо над триста души – стояха затворени в една сграда наблизо повече от три часа. Като в баташката черква.    Докато не се успокои ситуацията и не стана възможно да напуснат ... бойното поле. *** След време говорих с моя добър приятел, председателя на Сръбско-българското дружество за приятелство в Баня Лука Бранко Радованович /съпругата му е българка/  за тези събития. Ето какво ми каза той:               “Не е въпроса в джамиите ... Като има кой да дава пари, да си ги строят! Но това трябваше да стане тихомълком, без тържества и фанфари, без унижение на сърбите... Сърбинът може да изтърпи всичко, но не и унижение! ... И то в неговия роден дом, пред децата и старите му родители... Пред паметниците на загиналите му другари  в тази война...”                 И добави с още по- голямо убеждение:   “Не е лошо този Върховен представител да си го запише това някъде!”   image
***








Гласувай:
61



1. sande - Поздравлявам всички приятели в Блога с този разказ и с песните към него!
18.03.2011 08:44
Обещах на моя приятел Зелас, че ще разкажа повече за нашите съседи на Балканите - сърби, бошняци, хървати, косовари-албанци. Вече публикувах два от тях:"Българите нападат! Вече са в София!" и "Една българка в Сараево". Има какво да научиме.
Има от какво да се поучиме.
цитирай
2. sande - Отделно поздравлявам "анонимните". Те са като Незнайният воин! Трябва да ги уважаваме.
18.03.2011 08:47
Спомняте си как щяха да ме разпънат на кръст за постинга "Сърбите - нашите "душмани". Обиждал съм сърбите и не знам що.
И тогава им казах, че не им се сърдя.
Живи и здрави да сме всички.
цитирай
3. smile999 - Зачитат си историята и културата ...
18.03.2011 09:00
Зачитат си историята и културата хората.А ние се чудим как да стъпчем човека до нас, да минем отгоре му, да го унищожим интелектуално, като човек.
Жив да си Санде!
цитирай
4. tota - Поздрави, Санде за разказа!
18.03.2011 09:29
Бунтът на сърбите - бунт на духа им в защита на достойнството. От балканците само те го могат така. Колко сила струи от изреченото:“Не е лошо този Върховен представител да си го запише това някъде!” И закана! Има какво да научим и да се поучим! Да не забравяме: " Духът на един народ е всичко!"
Хубав ден!
цитирай
5. hristo27 - Благодаря за написаното!
18.03.2011 09:50
Благодаря за написаното!
цитирай
6. sande - Права си, Усмивчице, хич не ми се иска да е така, хич не ми се иска да се самомалтретираме, но ...
18.03.2011 09:56
smile999 написа:
Зачитат си историята и културата хората.А ние се чудим как да стъпчем човека до нас, да минем отгоре му, да го унищожим интелектуално, като човек.
Жив да си Санде!


Не сме здрави, боледуваме, боледува българският дух.
Не трябва да се залъгваме.
цитирай
7. vladun - Добре познаваш психологията на ...
18.03.2011 09:58
Добре познаваш психологията на сръбския народ, Санде!
Хубав пролетен ден и благодаря за песните!
цитирай
8. sande - Благодаря ти, Тота, че си прочела разказа за сърбите, за духа им...
18.03.2011 10:00
tota написа:
Бунтът на сърбите - бунт на духа им в защита на достойнството. От балканците само те го могат така. Колко сила струи от изреченото:“Не е лошо този Върховен представител да си го запише това някъде!” И закана! Има какво да научим и да се поучим! Да не забравяме: " Духът на един народ е всичко!"
Хубав ден!


Винаги съм твърдял, че в българите е заложена, огромна, страшна енергия!
Рано или късно, тя ще се пробуди, както се събужда заспалия вулкан.
Българите имаме бъдеще в Европа.
Има ли друг народ с такъв фолклор, с такива танци? Там е душата на народа.
Европа има да се диви на чудесата български!!!

Но дотогава???
цитирай
9. sande - Поздрави, драги Христо! Радвам се, че прочете разказа за братята сърби, с които повече...
18.03.2011 10:02
hristo27 написа:
Благодаря за написаното!


... сме воювали и са ни разделяли омрази. С това трябва да се приключи.
цитирай
10. sande - Радвам се, приятелю Владо, че прочете разказа за нашите съседи - сърбите...
18.03.2011 10:08
vladun написа:
Добре познаваш психологията на сръбския народ, Санде!
Хубав пролетен ден и благодаря за песните!



Историята не беше много благосклонна за българите - национални катастрофи, мъки ем страдания, както казват македонците.
А на сърбите им вървеше, те бяха успешни, по-щастливи, по-късметлии, повече пееха, повече пътуваха по света, но --- до 1992 година. После се стъмни!
цитирай
11. sande - Към гласуващите с отрицателен вот!
18.03.2011 10:21
Специално искам да се обърна към вас, гласуващиите отрицателно.
Защо го правите? Аз не мразя никого и не желая никому лошото.
Нямам конфликт с никого, нито искам да имам. Не мога да разбера за какво го правите бе, да му еба майката. В придишния постинг и то тема, която не съдържа конфликт- майтапчийска, 52 гласа отрицателни за отрицателно време! Толкова не бяха прочели постинга.
Наистина ми е непонятно как може човек да си губи времето по този начин.
Простено да ви е.
цитирай
12. анонимен - !
18.03.2011 10:34
Браво Саше!Човек трябва да има качества за да види запомни,и после сътвори това.
цитирай
13. sande - Благодаря ти, Незнаен воине, че премина през това минирано поле ...
18.03.2011 10:45
анонимен написа:
Браво Саше!Човек трябва да има качества за да види запомни,и после сътвори това.


Хубав ден и хубава събота-неделя!
цитирай
14. pevetsa - Честта трябва да е над всичко, Бл...
18.03.2011 10:52
Честта трябва да е над всичко, Благодаря.
цитирай
15. sande - Да, така е, сърбите знаеха, че тези бунтове ще им струват скъпо - изолация, санкции, съкращаване на помощи идр. но ...
18.03.2011 10:58
pevetsa написа:
Честта трябва да е над всичко, Благодаря.


... видяхте какво казва Бранко Радованович: "Върховният представител на ООН и Специален представител на ЕС трябва да си запише некои работи!"
цитирай
16. ivankalilova - Благодаря Саше, за разказа и за в...
18.03.2011 11:19
Благодаря Саше, за разказа и за великолепната музика!
Поздрави и пожелания за много слънце и усмивки през почивните дни!:)))
цитирай
17. sande - И аз ти благодаря, Иванке, че прочете разказа и хареса песните...
18.03.2011 11:30
ivankalilova написа:
Благодаря Саше, за разказа и за великолепната музика!
Поздрави и пожелания за много слънце и усмивки през почивните дни!:)))


Същото и на теб пожелавам - хубав ден и слънчеви и весели събота и неделя!
цитирай
18. анонимен - Крум Страшни
18.03.2011 11:50
Не съм краен националист, но по-добре сърби и църкви, пред бошняци, косоварци и албанци с джамии.
Браво на сърбите!
Дано войните на Балканите са вече минало.
цитирай
19. sande - На Балканите трябва да слушаме божествената музика на гения Теодосий Спасов, а не ...
18.03.2011 11:55
анонимен написа:
Интересен разказ. От война никой не е спечелил, но кога ли ще го разберем.


... военни команди, взривове от ракети и мини. И да гледаме хора, които плачат.
цитирай
20. sande - Приятелю, да не делиме хората на етноси и религии, за всички има място под слънцето...
18.03.2011 11:59
анонимен написа:
Не съм краен националист, но по-добре сърби и църкви, пред бошняци, косоварци и албанци с джамии.
Браво на сърбите!
Дано войните на Балканите са вече минало.


Круме, не си страшен, но страшно звучат думите ти, извинявай. Нали точно затова започна тази касапница в Босна и Херцеговина. Решиха да се делят в държава, в която делбата бе невъзможна.
И всички платиха най-скъпата цена. И ще я плащат най-малко още 50 години!
цитирай
21. mirachopi - Голям дух ,големи хора.
18.03.2011 12:45
Няколко пъти съм минавала през Сърбия,твърди хора с дух.
цитирай
22. pioneer - В Требине бях 1989 г., след работа, ...
18.03.2011 13:07
В Требине бях 1989 г., след работа, имаше там машинна индустрия, прецизна обработка. В центъра на стария град, на площада стояха една до друга, джамия, католическа и православна църква. Вероятно построени още от турско, венецианско (Дубровник е на 20км). Много хубаво градче, с средновековни крепостни стени. Там ги ядох најубвите каламари в живота.
цитирай
23. bizcocho - Сложна тема, санде. Не е въпроса да ...
18.03.2011 14:46
Сложна тема,санде. Не е въпроса да съм против джамиите, но пък... това е като да накарат оцелели от баташкото клане да идат да им се кланят на темелите. Не е ли малко нагло и робско? И защо пък все ние/християните/ да им сторваме поклони за да не се чувствали еди как си. Ами като се чувстват... пътя,чантата и за хляб. Аз не бих се чувствала добре в арабска държава и затова и не живея в такава. Религия, която е на гости в една държава/не е официална/ да си знае мястото! Защо не идат да построят църкви в Либия примерно? Ще идат ама... А и друго ще ти кажа. За разлика от църквите джамии има навсякъде, защото сме и по-толерантните, но пък съотношението на броя църкви-джамии е в полза на официалната вяра. В Испания има градове и без джамии. Сега се замислям - в България има ли такива?
Това, което запомних от Скопие/нали уж македонците са християни и много хайдуци се пишат/ - накъдето и да погледна -джамия, едва успях една църква да видя и то не в центъра им.
И защо пък се по балканите им е на народите/европейски и не европейски/ да не липсват джамиите?
цитирай
24. анонимен - Благодаря ви, приятелко, радвам се, че имате впечатление от тези хора ...
18.03.2011 15:10
mirachopi написа:
Няколко пъти съм минавала през Сърбия,твърди хора с дух.


Те са като нас, и ние сме като тях. Но по времето на жестоките изпитания те се оказааха железни, горди хора.
цитирай
25. анонимен - Поздрави, Никола, радвам се, че тих си бил в Требиньне и ге знаеш тези хора ...
18.03.2011 15:15
pioneer написа:
В Требине бях 1989 г., след работа, имаше там машинна индустрия, прецизна обработка. В центъра на стария град, на площада стояха една до друга, джамия, католическа и православна църква. Вероятно построени още от турско, венецианско (Дубровник е на 20км). Много хубаво градче, с средновековни крепостни стени. Там ги ядох најубвите каламари в живота.


Те са имали идеални отношения - сърби, мюсюлмани / бошняци/ , хървати.
Но политиката разби и унищожи всичко. И чуждите игри и интерси.
цитирай
26. анонимен - Права си, на Балканите хем ги не искаме джамиите, хем са една до друга... История, съдба ...
18.03.2011 15:21
bizcocho написа:
Сложна тема,санде. Не е въпроса да съм против джамиите, но пък... това е като да накарат оцелели от баташкото клане да идат да им се кланят на темелите. Не е ли малко нагло и робско? И защо пък все ние/християните/ да им сторваме поклони за да не се чувствали еди как си. Ами като се чувстват... пътя,чантата и за хляб. Аз не бих се чувствала добре в арабска държава и затова и не живея в такава. Религия, която е на гости в една държава/не е официална/ да си знае мястото! Защо не идат да построят църкви в Либия примерно? Ще идат ама... А и друго ще ти кажа. За разлика от църквите джамии има навсякъде, защото сме и по-толерантните, но пък съотношението на броя църкви-джамии е в полза на официалната вяра. В Испания има градове и без джамии. Сега се замислям - в България има ли такива?
Това, което запомних от Скопие/нали уж македонците са християни и много хайдуци се пишат/ - накъдето и да погледна -джамия, едва успях една църква да видя и то не в центъра им.
И защо пък се по балканите им е на народите/европейски и не европейски/ да не липсват джамиите?


Благодаря ти ,мила, че прочете разказа. Това е, започнем ли да се делим, забравим ли , че сме хора, става страшно.
цитирай
27. yotovava - Атовете се ритат,
18.03.2011 15:28
магаретата страдат.
Валя
цитирай
28. анонимен - Да, народната мъдрост е вярна ...
18.03.2011 15:35
yotovava написа:
магаретата страдат.
Валя


Обикновените хора не си дават сметка, че участват в сх емите и сценариите на хитри и опасни хира.
цитирай
29. pioneer - Те са като нас, и ние сме като тях. ...
18.03.2011 15:48
анонимен написа:

Те са като нас, и ние сме като тях. Но по времето на жестоките изпитания те се оказааха железни, горди хора.

санде, Сърбите са били империялисти.
Имат ли българите таков опит?
цитирай
30. sande - Никола, българите немаме такъв опит, ние сме кротки хора, Българите не гледат в чуждия двор, чуждо не искат.
18.03.2011 16:01
pioneer написа:
анонимен написа:

Те са като нас, и ние сме като тях. Но по времето на жестоките изпитания те се оказааха железни, горди хора.

санде, Сърбите са били империялисти.
Имат ли българите таков опит?


Разните идеолгии илагери ни поставиха един срещу друг.

Грозните шеги и подигравки на историята.
цитирай
31. sande - Абе, къде са ми торлаците, тези хубави и несмеяни хора, от този див северозапад ...
18.03.2011 16:05
Да се яват, те обичат сърбите ...
цитирай
32. tryn - "Духът на един народ е всичко!"
18.03.2011 17:07
"Колко велик е сръбският дух и колко високо е чувството им за достойнство!"

Прочетох и разказа, и коментарите, заедно с твоите обстойни отговори, Санде. И се убедих в това твърдение.

Благодаря за пристрастието, с което описваш събитията, за хуманната позиция и за прекрасните песни!
Благодаря за специалното внимание и поздрава!

Вдъхновена пролетна вечер ти пожелавам! ;)
цитирай
33. sande - Духът на един народ е всичко!
18.03.2011 17:16
tryn написа:
"Колко велик е сръбският дух и колко високо е чувството им за достойнство!"

Прочетох и разказа, и коментарите, заедно с твоите обстойни отговори, Санде. И се убедих в това твърдение.

Благодаря за пристрастието, с което описваш събитията, за хуманната позиция и за прекрасните песни!
Благодаря за специалното внимание и поздрава!

Вдъхновена пролетна вечер ти пожелавам! ;)


Радвам се, че прочете това.
цитирай
34. stela50 - Поздрави за разказа ,sande ...да се знаят нещата е важно .
18.03.2011 17:21
Ти отлично познаваш сърбите и тяхната душевност.Прочетох с интерес .
Благодаря за чудесната музика и добрите пожелания .
Хубава вечер !
цитирай
35. sande - Благодаря ти, мила, за мен е важно, че си прочела тази история, а още повече, че одобряваш...
18.03.2011 17:25
stela50 написа:
Ти отлично познаваш сърбите и тяхната душевност.Прочетох с интерес .
Благодаря за чудесната музика и добрите пожелания .
Хубава вечер !



Хубава вечер, както и хубави събота и неделя!
цитирай
36. ketcakuatl - ХВАЛА НА СЪРБИТЕ
18.03.2011 18:46
Шапка им свалям за бойния дух. Хубав постинг Саше, браво и на теб. Но имам и една забележка - изтекоха ми очите с този бледен шрифт. Пиши черно бе човек, що ни мъчиш...
цитирай
37. sande - Прав си за шрифта, веднага ще го коригирам, извинявам се ...
18.03.2011 18:52
ketcakuatl написа:
Шапка им свалям за бойния дух. Хубав постинг Саше, браво и на теб. Но имам и една забележка - изтекоха ми очите с този бледен шрифт. Пиши черно бе човек, що ни мъчиш...


Радвам се, приятелю, че прочете разказа и сподели мнението си за бойния дух на нашите комшии - сърбите.
цитирай
38. zelas - Благодаря, Санде!
18.03.2011 18:52
Хубава тази работа, ама сръбска!

Сега материята е толкова деликатна, че дали пипам с ръкавици или не все някой ще настъпя по мазола.

Не знам как е в Босна, ама в България помаците (от които съм и аз самият) винаги сме се чуствували като втора ръка хора - причините са много и разнообразни. Историците обаче казват сме директни наследници на Богомилите! Ха сега каква стана тази каша, а - хем мюсюлмани, хем по-християни от християните. Даже от моят Неделински край много пак станаха християни, включая моя род. Загадка тези хора, а? Фурнаджийски лопати или нещо повече?

Това значи едно нещо - тези хора тук и там в Босна си държат на традициите, каквито и да са, но да бъдат чисти. Босна е била територията, където богомилството е било най-разпространено и дори става официална религия, след като е било изритано от България. Почти със сигурен, че мюсюлманите от Босна сега са всички стари богомили, чисти. Защо Богомилите са приели така охотно исляма? Проучете този въпрос и може много неща за сегашното положение на Балканите да ви се изяснят.

Какво правят сърбите? Ами те винаги са били тарикатчетата тук на Балканите, да имат силен дух, ама дух тарикатски. Вижте на нас какви злини ни сториха и какво стана напоследък в Западните покрайнини.

Макар и да ги упреквам, те са си прави за тях и евала за достойнството, обаче вървят по-погрешната пътека. Когато човек върви към пропастта и с високо вдигната глава, пак пада в нея.

Ако питате мен и двата лагера са за пердах, това което трябваше да направят е ДРУЖНО да го вдигнат за ушите този йезуит мръсен Игнасио Хавиер Перес и да го убият с камъни! Щото той е проблема. Той е пратеникът на новата Римска империя (ЕС) дето си прилага стария трик на "разделяй и владей". Аз ако бях там, щях с голи ръце да го удуша ... на място.

Ако и когато всички на Балканите си подадем ръце, ще бъдем най-голямата сила в Европа, точно както и Херодот го каза преди хиляди години.
Засега само се делим, разделени от вън. Нищо ново под слънцето балканск
цитирай
39. mglishev - Сърбите имат с какво да се похвалят,
18.03.2011 20:25
но имат повече, от което да се срамуват. Не точно ние трябва да сме тези, дето ще ги хвалят. Особено след като и тая поредна година сръбски власти правиха мизерии на нашите българи, тръгнали да почетат паметта на Левски в Босилеград, не съм много добре настроен към српството.
А конкретно в Босна ролята на сърбите е кошмарна.
цитирай
40. sande - Пламене, подхващаш много сериозни теми, ще ти отговоря ,но не веднага ...
18.03.2011 20:31
[quote=zelas]Хубава тази работа, ама сръбска!

Сега материята е толкова деликатна, че дали пипам с ръкавици или не все някой ще настъпя по мазола.

Не знам как е в Босна, ама в България помаците (от които съм и аз самият) винаги сме се чуствували като втора ръка хора - причините са много и разнообразни. Историците обаче казват сме директни наследници на Богомилите! Ха сега каква стана тази каша, а - хем мюсюлмани, хем по-християни от християните. Даже от моят Неделински край много пак станаха християни, включая моя род. Загадка тези хора, а? Фурнаджийски лопати или нещо повече?

Това значи едно нещо - тези хора тук и там в Босна си държат на традициите, каквито и да са, но да бъдат чисти. Босна е била територията, където богомилството е било най-разпространено и дори става официална религия, след като е било изритано от България. Почти със сигурен, че мюсюлманите от Босна сега са всички стари богомили, чисти. Защо Богомилите са приели така охотно исляма? Проучете този въпрос и може много неща за сегашното положение на Балканите да ви се изяснят.

Какво правят сърбите? Ами те винаги са били тарикатчетата тук на Балканите, да имат силен дух, ама дух тарикатски. Вижте на нас какви злини ни сториха и какво стана напоследък в Западните покрайнини.

Макар и да ги упреквам, те са си прави за тях и евала за достойнството, обаче вървят по-погрешната пътека. Когато човек върви към пропастта и с високо вдигната глава, пак пада в нея.

Ако питате мен и двата лагера са за пердах, това което трябваше да направят е ДРУЖНО да го вдигнат за ушите този йезуит мръсен Игнасио Хавиер Перес и да го убият с камъни! Щото той е проблема. Той е пратеникът на новата Римска империя (ЕС) дето си прилага стария трик на "разделяй и владей". Аз ако бях там, щях с голи ръце да го удуша ... на място.

Ако и когато всички на Балканите си подадем ръце, ще бъдем най-голямата сила в Европа, точно както и Херодот го каза преди хиляди години.
Засега само се делим, разделени от вън. Нищо ново под слънцето."
+++

За богомилите си прав,че в Босна са намерили най-сигурно убежище. Има останали и оцеляли паметници.
Интересен факт: В Босна османското присъствие не се счита за отрицателно явление. Има джамии, улици и площади, селаи, именна система пр. наименовани на османски първенци.
За сърбите. Според мен има и задкулисни и игри и машинации, но националъзмът изигра лоша шега на сърбите. Разчитаха, че ако не успеятда си запазят Косово, тогава грабват, присъединяват си част от Босна, другия бряг на Сава, и колкото успеят по-нататък да присъединят със сила. "Помогна" и Изетбегович с неговите начертания за Ислямска република.
цитирай
41. razkazvachka - Еееевала!
18.03.2011 20:31
Тука има само един лагер за пердах - оня на чужденците, дето си пъхат носовете в сръбско-босненско-хърватските работи.

Но ние сме много податливи - всичките наоколо - на чужди машинации и опитите за разединяване почти винаги са успявали.
Както и да е - поздравления за живия разказ!
цитирай
42. sande - Ееееее, Разказвачке, и ние сме в същата схема, и при нас съветниците са отвън....
18.03.2011 20:47
razkazvachka написа:
Тука има само един лагер за пердах - оня на чужденците, дето си пъхат носовете в сръбско-босненско-хърватските работи.

Но ние сме много податливи - всичките наоколо - на чужди машинации и опитите за разединяване почти винаги са успявали.
Както и да е - поздравления за живия разказ!


Всеки външен съветник е бедствие за България.
цитирай
43. sande - Приятелю, никой не е за хвалене, нито сърбите, нито хърватите, нито мюсюлманите ...
18.03.2011 20:52
mglishev написа:
но имат повече, от което да се срамуват. Не точно ние трябва да сме тези, дето ще ги хвалят. Особено след като и тая поредна година сръбски власти правиха мизерии на нашите българи, тръгнали да почетат паметта на Левски в Босилеград, не съм много добре настроен към српството.
А конкретно в Босна ролята на сърбите е кошмарна.



..Най-малко пък ние сме за хвалене. Имахме ли война? Не. Имахме ли природни бедствия, земетресения и пр.? Не.
Но сме като след бедствие.
цитирай
44. 4aiotgluhar4e - Санде, много съм закъсняла днес и моля за извинение! Знам, че не ми се сърдиш :)
19.03.2011 00:16
Прочетох разказа много внимателно няколко пъти, опитвайки да се отърва от личните усещания, но не мога. Ти си ме знаеш, във всичко, което пиша, присъствам лично. Когато Милошевич беше подгонил албанците от Косово, в моя град дойде едно семейство с малки дечица. Мама им помагаше - правеше кексове и даваше дрешки на децата. Постепенно се сприятелихме. С часове сме си говорили защо при тях се случи така. Жената, Самира, строителен инженер и служител в общинска фирма, веднъж каза нещо, което ме порази: "Хората излязоха по-лоши от вълците. Тези, които години наред възторжено твърдяха, че сърбите са наши братя, сега с апломб ни убеждават, че нямаме по-голям враг от сръбското племе. А ние, вместо да бием шута на 200 - 300 дембели, оставихме се да ни манипулират и да запалят цяла Югославия." Мислила съм много върху тези думи. Цитирам ги точно. Те бяха изказани на български, защото Самира го научи за 3 месеца. Май няма какво да добавя, освен че в случая иде реч за един испански дембелин.

А, сетих се, имам! В парка на Кале мегдан има една малка къщичка с преддверие и две неголеми стаи. Сега е информационен център, но на фасадата има табела, че там за някакев период от време се е помещавала сръбската скупщина. Все пак мъдри са били сърбите, набутали са си депутатите на неудобно място, за да не им хареса и да се застоят във властта :) И това, мисля, е въпрос на достойнство на един народ.
цитирай
45. sande - Радвам се,че си прочела разказа и че имаш и лични усещания. Така е, обикновените хора си живееха заедно и не се деляха ...
19.03.2011 08:56
4aiotgluhar4e написа:
Прочетох разказа много внимателно няколко пъти, опитвайки да се отърва от личните усещания, но не мога. Ти си ме знаеш, във всичко, което пиша, присъствам лично. Когато Милошевич беше подгонил албанците от Косово, в моя град дойде едно семейство с малки дечица. Мама им помагаше - правеше кексове и даваше дрешки на децата. Постепенно се сприятелихме. С часове сме си говорили защо при тях се случи така. Жената, Самира, строителен инженер и служител в общинска фирма, веднъж каза нещо, което ме порази: "Хората излязоха по-лоши от вълците. Тези, които години наред възторжено твърдяха, че сърбите са наши братя, сега с апломб ни убеждават, че нямаме по-голям враг от сръбското племе. А ние, вместо да бием шута на 200 - 300 дембели, оставихме се да ни манипулират и да запалят цяла Югославия." Мислила съм много върху тези думи. Цитирам ги точно. Те бяха изказани на български, защото Самира го научи за 3 месеца. Май няма какво да добавя, освен че в случая иде реч за един испански дембелин.

А, сетих се, имам! В парка на Кале мегдан има една малка къщичка с преддверие и две неголеми стаи. Сега е информационен център, но на фасадата има табела, че там за някакев период от време се е помещавала сръбската скупщина. Все пак мъдри са били сърбите, набутали са си депутатите на неудобно място, за да не им хареса и да се застоят във властта :) И това, мисля, е въпрос на достойнство на един народ.


... Но политиката и политиците и тези, които стоят зад кулисите и в сянка тласнаха нещата към тази унищожителна за всички война.
Милошевич и неговите националисти, манията за Велика Сърбия...
В разказа сърбите са похвалени за проявеното достоинство, но то не липсва и на бошняците/мюсюлмани! и на хърватите.
Не вземам страна.Станалото, станало. Времето остава да лекува раните.
цитирай
46. pisatelkata - Поздрави за разказа!
19.03.2011 16:39
Поздрави за разказа!
цитирай
47. sande - Благодаря, Писателке, за проявеното внимание към този разказ!
19.03.2011 18:05
pisatelkata написа:
Поздрави за разказа!



С най-добри пожелания за здраве, радости и успехи в начинанията!
цитирай
48. ivankalilova - Честита пролет!!!!!!!!!!!!!!...
22.03.2011 11:16
Честита пролет!!!!!!!!!!!!!!!
Бяла, чиста и красива дойде пролетта! Пъстроцветна, весела, засмяна - ще напълни нашите сърца и в душите ни ще влезе с радостта и любовта!:)))
цитирай
49. sande - Честита пролет и на теб, драга Иванке!
22.03.2011 11:28
ivankalilova написа:
Честита пролет!!!!!!!!!!!!!!!
Бяла, чиста и красива дойде пролетта! Пъстроцветна, весела, засмяна - ще напълни нашите сърца и в душите ни ще влезе с радостта и любовта!:)))


Толкова красиво си го казала, че мога само да потвърдя думите ти и да ти пожелая същото!
цитирай
50. pitashtia - Просто тъпи балкански ракиджии
22.03.2011 12:52
Какво имаха да делят с комшиите? Миналото? Вижте как чехи и словаци мирно се разделиха. Ама културни хора, а тези са простаци. И двете страни! Тук криви и прави няма. Изглежда колкото е по-малък и незначителен един народ, толкова по го надува на национализъм и търси как да си избие комплексите.
цитирай
51. sande - Прав си , приятелю, че "можеше по-иначе, по-иначе можеше", както казва Вапцаров, но...
22.03.2011 13:24
pitashtia написа:
Какво имаха да делят с комшиите? Миналото? Вижте как чехи и словаци мирно се разделиха. Ама културни хора, а тези са простаци. И двете страни! Тук криви и прави няма. Изглежда колкото е по-малък и незначителен един народ, толкова по го надува на национализъм и търси как да си избие комплексите.


...тези избраха балканския вариант. За три години унищожиха и съсипаха построеното столетия. Ами жертвите - над 100 000, ами разселените - два милиона, бежанци в собствената си страна, пръснати по цял свят - от Канада до Австралия.
Прав си, остана им ракията.
Но да не ги наричаме простаци. Всеки е някаква жертва, на нещо. Платиха си всички.
цитирай
52. pioneer - Санде, защо руснаците жители на ...
22.03.2011 14:12
Санде, защо руснаците жители на прибалтийските държави не се бият?
цитирай
53. sande - Никола, ами как се разделиха словенците със СР Югославия, чехите и словаците ...
22.03.2011 14:37
pioneer написа:
Санде, защо руснаците жители на прибалтийските държави не се бият?


Цивилизовано, културно, без сътресения. Словения направи преход към новата система без да се усети. Даже са още по-добре. Руснаците от Прибалтийските републики си пият водката и пет пари не дават, че не са в Русия. Умни, паметни.
А тук стана катастрофа. Причините не са една и две и ти ги знаеш по-добре и от нас.
цитирай
54. pioneer - За лудостта в Босна писал и Томас ...
23.03.2011 12:17
За лудостта в Босна писал и Томас Мор, преди 500 години в Утопия!
Много прецизно!

"Ratom se iskvario moral ljudi, mnogi su dobili volju za plja4kanjem kao i ve4u volju za vr6enje ubistava. Ljudi su prezreli zakone. Sve je to dolazilo otuda 6to kralj, zauzet brigom o dvema zemljama, nije stizao da se brine kako treba ni o jednoj od njih." - Utopija - Tomas Mor
цитирай
55. sande - Поздрави, Никола, Босна е бамбашка работа и историята й е бамбашка.
23.03.2011 15:16
Интересно е това, което е написал Томас Мор, много тънки наблюдения има нобелистът Иво Андрич в "Мост над Дрина" и "Травнишка хроника".
цитирай
56. pioneer - ето ти Санде пълен подробен отговор ...
24.03.2011 10:09
ето ти Санде пълен подробен отговор за мотивите за войната в Босна.
:-(
http://boristodorov56.blog.bg/lifestyle/2011/03/23/desette-lica-na-prostashtinata.714490
цитирай
57. sande - Може и така да се каже - простотии, простаци, простащина .... но ...
28.03.2011 21:25
pioneer написа:
ето ти Санде пълен подробен отговор за мотивите за войната в Босна.
:-(
http://boristodorov56.blog.bg/lifestyle/2011/03/23/desette-lica-na-prostashtinata.714490


... Но мисля, че работата е далеч по- сложна и класификациите на Борис Тодоров не могат да ни помогнат съществено. По-сложно е всичко. Според мен. Алия Изетбегович не е4 простак, Франьо Туджман не е простак, Слободан Милошевич не е простак. Много са навързани работите .
цитирай
58. pioneer - Не искам да се карат с теб санде. Три ...
29.03.2011 10:13
Не искам да се карам с теб санде.
Три годинишната безразложна, садистична бомбрдировка на Сараево.
Запалването на Дубровник.
Кой нареди?
"Не простак" някой, грамотен ерудит?
Не да кажеш, че "в афтект" е направено.
цитирай
59. sande - У право си, све се знае! И сите си го добия дебелиот стап. А Слободан и слободен от всега!
29.03.2011 10:46
pioneer написа:
Не искам да се карам с теб санде.
Три годинишната безразложна, садистична бомбрдировка на Сараево.
Запалването на Дубровник.
Кой нареди?
"Не простак" някой, грамотен ерудит?
Не да кажеш, че "в афтект" е направено.


Сърбия загуби Косово, Република Сръбска не я доби засега.
Изолация. Стопирани са европските е евроатлантските интеграции.

И що останува? Шливовица и сръбска чалга....
цитирай
60. pioneer - Санде, не виждам защо сърбите по...
29.03.2011 12:06
Санде, не виждам защо сърбите повече би болела загубата на Косово от загубата на Македония. И двете територии са чужди за тях, които са спечелили в същото време. Същата приказкa. Може да се тегли доста точен и синхронизиран паралел във времето между Македония и Косово.

Аз така, аматьорски, простaчки :-))), без дипломатически тон/маниер.
цитирай
61. sande - Убаво си сборуваш, Никола, драги приятелю, откровено и без излишна дипломация...
29.03.2011 15:44
pioneer написа:
Санде, не виждам защо сърбите повече би болела загубата на Косово от загубата на Македония. И двете територии са чужди за тях, които са спечелили в същото време. Същата приказкa. Може да се тегли доста точен и синхронизиран паралел във времето между Македония и Косово.

Аз така, аматьорски, простaчки :-))), без дипломатически тон/маниер.


И аз ще ти отговоря откровено: тия не я сметат Р Македония за загубена.Там во медиите лоша дума за Сръбия нема да слушнеш. А за България или само лошо или нищо. Затова РМ върви назад, към Античността, към Александър Македонски, а не към Европа. А не смее и да изпревари Сърбия.
цитирай
62. galicin - Балканите са дълбока вода, тъмна
31.03.2011 09:29
И сърбите се занимават с глупости, не си гледат сливовицата. За какво им беха тези войни и те не могат да кажат. Прават хубава ракия, това не може да им се отрече. Но с войните, ако се направи кратка историческа справка, се ос**ат винаги.
Ние с поручик Ржевски и корнет Оболенски се е случвало да минаваме през Сърбия, хубава уредена държава, хубави хора (и сръбкини!), хубава ракия и мезета.
Да се надяваме повече никога да не воюват! С когото и да било.
Наздраве! (малко е рано, но жаден не е здравословно да стои човек)
цитирай
63. sande - Поздрави, поручик Галицин! Станал съм прав до бюрото с поглед към Витоша, десната ръка -шпиц, погледа - стерео ...
31.03.2011 12:51
Прав си, хиляда пъти си прав! Сърбите да си гледат сливовицата, лепите цури и сръбската музика!
Във войните са каръци.

Наздраве, господа офицери, медсестри и вся остальная непиющая ... молодьож!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sande
Категория: Изкуство
Прочетен: 2684283
Постинги: 183
Коментари: 5706
Гласове: 11704
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930